اسید هیومیک پودری بهتر است یا مایع

اسید هیومیک پودری بهتر است یا مایعاسید هیومیک پودری بهتر است یا مایع؟ این سوالی است که اغلب مخاطبان به دنبال پاسخ مناسبی برای آن هستند و همان طور که  می دانید این کود نوعی کود آلی می باشد که از تجزیه ی بقایای گیاهان و جانوران در طولانی مدت بوجود می آید و باعث تحریک جوانه زنی در گیاه می شود. هیومیک اسید رنگ قهوه ای دارد و کمی سنگین وزن می باشد. در حقیقت اجساد جانوران و گیاهان دفن شده در خاک در اثر قرار گرفتن در برابر گرما، رطوبت، تابش نور خورشید به منشا خوبی از مواد آلی و معدنی تبدیل می شوند که یکی از این مواد معدنی هیومیک اسید می باشد.در واقع هیومیک اسید  با نگهداری آب در خود باعث مقاومت قابل توجه خاک در برابر خشکی می شود که این موضوع برای مناطقی که با بحران آب مواجه هستند بسیار مناسب می باشد و بهترین ترکیب برای بهبود ساختار خاک است.

کاربرد هیومیک اسید

متاسفانه خاک در اثر عوامل مختلف از جمله فعالیت های انسانی و… دچار آلودگی می شود و مواد با ارزش و ارگانیک  آن به تحلیل می رود.یکی دیگر از مهم ترین علل بی ارزش شدن خاک فرسایش می باشد که باعث ازبین رفتن خاک های سطحی می شود.
برای احیا و زنده کردن مجدد خاک به آن هیومیک اسید اضافه می کنند.هیومیک اسید در صنعت کشاورزی بسیار مفید و پرکاربرد می باشد و کشاورزان برای داشتن گیاهانی سالم تر و محصولاتی با کیفیت تر از هیومیک اسید استفاده می کنند.  این ماده معدنی  از این جهت مفید می باشد که باعث افزایش اثربخشی بیشتر خاک می شود ، بستر درختان و گیاهان را تقویت می کند و باعث می شود محصول موردنظر ما با کیفیت تر باشد.

مزایای استفاده از کود هیومیک اسید
●محرک فعالیت های میکروارگانیسم ها
●بهبود وضعیت خاک
●سبب افزایش جذب مواد مغذی از خاک
●افزایش گنجایش و ماندگاری  آب در خاک
●افزایش مقاومت گیاه در برابر آفت و بیماری ها
●زدودن مواد سمی از خاک
محرک رشد ریشه
●افزایش کیفیت خاک
●تنظیم شوری خاک
●کنترل pHخاک
●جذب کننده یون ها آهن
●افزایش ویتامین های ضروری برای بالا بردن کیفیت محصول، مانند ویتامین ‌N,p,zn
●مانع از ترک برداشتن خاک
●افزایش میزان جذب نیتروژن
مهم‌ترین و بهترین ویژگی هیومیک اسید ها این است که با تحریک کردن آنزیم های موجود در خاک باعث تقویت ریشه گیاهان ودر نتیجه افزایش محصول دهی باکیفیت  گیاهان می شود.

اسید هیومیک پودری بهتر است یا مایع

اسید هیومیک پودری بهتر است یا مایعاستفاده از اسید هیومیک پودری در کشاورزی های مدرن و امروزه بسیار رایج می باشد این نوع اسید هیومیک بسیار مفید می باشد و علاوه بر میزان خالصیت بالا ، از مقرون به صرفه ترین و پرکاربردترین انواع هیومیک اسید می باشد که از این نوع اسید هیومیک میتوان اسید هیومیک مایع تولید کرد و افزودن بر آن می توان کود های شیمیایی بسیار غنی نیز تولید کرد.این نوع اسید هیومیک برای سیستم آبیاری بسیار مناسب است و به راحتی در آب حل می شود.  اسید هیومیک پودری تاثیر بیشتری نسبت به اسید هیومیک مایع دارد و یکی از ایراداتی که این اسید هیومیک دارد حلالیت پایین آن است.
برخی از مزایای اسید هیومیک پودری
۱_با تشدید فعالیت میکروارگانیسم ها سبب افزایش حاصلخیزی و باروری خاک ‌می شود.
۲_موجب افزایش حجم‌ و مقاومت ریشه می شود و باعث بهبود فعالیت گیاه در ثمر دادن و در نتیجه افزایش محصولات با کیفیت می شود.
۳_این نوع هیومیک اسید سبب  افزایش جذب مواد معدنی و مغذی همچون  نیتروژن ،پتاسیم، کلسیم، منیزیم و فسفر در گیاه می شود و تاثیر بسیار مثبتی بر روی میزان سوخت و ساز گیاه دارد.
جابجا کردن و انبار کردن نسبتا ساده و راحت، هزینه کم حمل و نقل، ماندگاری بسیار بیشترو داشتن مقدار بیشتر ناخالصی نسبت به هیومیک اسید مایع از دیگر مزیت های اسید هیومیک پودری می باشد.

اسید هیومیک مایع

اسید هیومیکاین نوع اسید هیومیک دارای  حلالیت ۱۰۰درصد می باشد و افزون بر هیومیک، دارای مقادیر نسبتا زیادی از اسید فولیک و پتاسیم نیز می باشد درصد خلوص اسید هیومیک مایع خیلی کمتر از اسید هیومیک جامد می باشد ولی یک محصول آماده می باشد. در این نوع اسید هیومیک از ریز مغذی های مختلفی برای افزایش و بهبود کارایی آن استفاده می شود.
این نوع اسید هیومیک با استفاده از اسید هیومیک پودری ساخته می شود و برای تولید این اسید هیومیک باید مقداری از هیومیک های پودری را با مواد قابل انحلال ترکیب کنند تا هوموس آن خارج شود.اصلی ترین ویژگی این اسید هیومیک این است که با استفاده از دیگر مواد مغذی و مفید مانند اوره،ازت، کود های NPK ، می تواند برای گیاهان به کودی غنی تبدیل شود.
برخی از مزایای اسید هیومیک مایع
●به راحتی در آب حل می شود و سطح پخش شوندگی بیشتری نسبت به هیومیک اسید پودری دارد.
●جاذب بالای آب و تاثیر گذاری بسیار سریع در کوتاه ترین زمان را دارا می باشد.
●سهولت در مصرف،زیرا نیاز به تجهیزات خاصی ندارد.از طرف دیگر هیومیک اسید مایع در واقع عصاره اسید هیومیک پودری می باشد و هنگام تبدیل به هیومیک اسید مایع مقداری از عناصر آن کاهش می یابد و اگر روند تصفیه را به خوبی انجام داده باشیم  ما هوموس واقعی خواهیم داشت.
هیومیک اسید مایع به دلیل اینک  مدت زمان تولیدش طولانی و زمان‌بر است  نسبت به اسید هیومیک پودری قیمت کمی بالاتر را دارد.
مقایسه اسید هیومیک مایع و پودری
اسید هیومیک پودری ومایع جز رایج ترین کود های مورد استفاده در سال های اخیر می باشند.
اسید هیومیک پودری نسبت به اسید هیومیک مایع خالص تر می باشد و درصد خلوص آن بین ۳۰ تا۹۰ درصد است جدا از اینکه این نوع اسید هیومیک، خالص تر است ولی کود آماده نیست و برای آماده کردن باید در آب حل شود و اگر مشاهده کردید که ته نشین شد به این معناست که ناخالصی هایی دارد اما جدا از چند مشکل جزئی  اسید هیومیک پودری پرکاربردترین و اقتصادی ترین هیومیک اسید می باشد.

نکاتی درباره نحوه مصرف اسید هیومیک پودری و مایع

استفاده از اسید هیومیک پودری و یا مایع به عوامل مختلفی از جمله جنس خاک منطقه، سن گیاه و نوع محصول بستگی دارد.
به هنگام استفاده از هیومیک اسید باید اطلاعات شما جامع و کامل باشد و حد تعادل در مصرف کود برای گیاه را رعایت کرد‌. چون این کود غیر شیمیایی می باشد هر زمانی می توانید از ان استفاده کنید  ولی برای اینک بخواهید نتیجه ی مثبتی بگیرید باید به طور متناوب از این کود استفاده کنید.استفاده از این نوع کود در زمان بازدهی گیاهان و درختان بسیار توصیه می گردد زیرا در این زمان گیاهان احتیاج بیشتری به مواد مغذی دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *