Humic Acid

اسید هیومیک:

اگر اسید هیومیک را طلای سیاه طبیعت بنامیم بی راه نگفته ایم؛ این ماده امروزه در صنعت کشاورزی به پر ارزش ترین تقویت کننده گیاهان تبدیل شده است به گونه ای که عملکرد و اثرات فوق العاده آن علامت سوال های بسیاری در ذهن فعالان کشاورزی، باغداری و گلخانه ای ایجاد نموده است. چند مورد از پرسش های متداول پیرامون هیومیک اسید، نحوه تولید آن، نوع این محصول، نحوه اثر هیومیک اسید بر گیاهان مختلف، منشا پیدایش آن ،مزایا و کاربردهای این ماده ارگانیک و بهترین هیومیک اسید موجود در جهان است که بایستی بگویم در این مطالب مختصر و مفیدی که خدمت شما عزیزان ارائه شده است، به پاسخ تک به تک سوال هایتان خواهید رسید لذا چند ثانیه ای با ما همراه باشید.

منشا اسید هیومیک:

به عبارت ساده، اسید هیومیک حاصل تجزیه مواد آلی موجود در طبیعت  از اعماق اقیانوس ها و دریا ها می باشد. این ماده طبیعی قدرت بسیار بالایی در غنی سازی خاک و افزایش رشد و باروری گیاهان دارد. اسید هیومیک ماده ای ناشناخته و موجود در خاک، دریاها و اقیانوس ها میباشد که پس از کشف و استخراج آن اکنون در صنعت کشاورزی و باغداری کاربرد گسترده ای پیدا کرده است.

در گذشته فرض بر آن بود که پس از مرگ گیاهان و حیوانات به مرور زمان بقایای آنها تجزیه شده و چیزی باقی نمی ماند. اما حقیقت این است بقایای این موجودات توسط میکروارگانیسم های متنوعی مانند باکتری ها، قارچ ها، موریانه ها، پروتوزوئید ها و … تغذیه شده و پس از گذشت مدت زمان طولانی، تغییر شکل می یابد و به ماده بسیار قدرتمند و مقاومی در برابر تجزیه مجدد تبدیل می گردد؛ نام ماده حاصل هوموس و به این فعل و انفعالات هوموسی شدن اطلاق میگردد. حتما تاکنون شنیده اید هوموس یا گیاخاک لازمه حاصلخیزی و باروری خاک میباشد به گونه ای که اگر خاک با کمبود آن روبرو شود، حتما بایستی در صدد جبران آن باشیم زیرا به سبب کاهش هوموس، میزان مواد آلی خاک کاهش چشمگیری پیدا میکند؛ اینجاست که استفاده از کود اسید هیومیک چاره کار است.

هیومیک اسید از کجا استخراج میشود؟

هیومیک اسید حاصل از ته نشست های بسیار قدیمی  اجساد گیاهان و موجودات دیگر از مرغوب ترین انواع به شمار می آید. بستر های گسترده حاوی مواد در حال تجزیه با گذشت زمان توسط خاک و سنگ مخفی شده و آماده ساخت ماده مرغوب اسید هیومیک تحت فشار بسیار زیاد میشوند. تعدادی از ته نشست ها پس از عبور و رسیدن به سطوح بالا و تماس با اکسیژن، استخراج شده و مورد استفاده قرار میگیرند. هوموس سه جزء اصلی دارد: هیومیک اسید، هیومین و اسید فولویک. این مواد به دلیل نقش پر رنگ و جدی که در اصلاح خاک، انتقال عناصر غذایی و جذب مواد مغذی توسط گیاه دارند، از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار هستند.

نکته:  تماس مواد فشرده شده با اکسیژن لازمه ساخت هیومیک اسید می باشد و گفتنی است منبع اصلی آن لئوناردیت یا لیگنیت نام دارد.

مقایسه میزان هیومیک اسید خاک مناطق مختلف جهان

هیومیک اسید بایستی در هر خاکی که به منظور باروری و کشت مورد استفاده قرار میگیرد، به مقدار کافی وجود داشته باشد زیرا این ماده ارگانیک، ۸۰ درصد از مواد آلی موجود در ساختار خاک را به خود اختصاص داده و کمبود آن از حاصلخیزی خاک میکاهد. بهترین حالت وجود مواد آلی در ساختار خاک، عددی بین ۴ تا ۶ درصد میباشد.

خاک کشورهای اروپایی شرایط نسبتا خوبی داشته و ۲ تا ۴ درصد از این مواد را در خود جای داده اند؛ حتی برخی نواحی نظیر اروپای شرقی حداقل ۶ درصد را داراست. اما وقتی به بررسی میزان مواد ارگانیک کشور خودمان میرسیم، آمار کمی نگران کننده است!

میزان مواد هیومیکی خاک در مناطق خشک ایران کمتر از ۱ درصد و حتی در نواحی فقیر دیگر زیر۱ /۰ درصد میباشد. اما هر چه به مناطق شمالی کشور نزدیک میشویم بر میزان ماده آلی خاک افزوده میگردد.

لازم به ذکر است به منظور غنی نمودن خاک و افزودن مواد آلی به ساختار آن، حتما بایستی استفاده از اسید هیومیک در اولویت قرار گیرد.

ویژگی های اسید هیومیک:

۱)دارای پی اچ ۳.۸ تا ۵ یا به عبارتی اسیدی

۲) اسید هیومیک به طور موثر ساختار و بافت خاک را اصلاح نموده و بر میزان هوادهی، تنفس، و تخلخل خاک می افزاید؛ در نتیجه آب و کودهای تقویتی به راحتی در دل خاک فرو می روند.

۳) هیومیک اسید منجر به توسعه ریشه زایی و افزایش تعداد سلول های ریشه ای جهت پایداری بهتر گیاه و جذب مواد مغذی می گردد.

۴) اسید هیومیک پس از افزوده شدن به خاک، زنگ فعالیت مجدد میکروارگانیسم های مفید را به صدا در می آورد و در نتیجه آن خاک حاصلخیز تر و پر بازده تر می گردد.

۵) افزایش جذب عناصر غذایی پر مصرف و ریز مغذی توسط گیاه و کمک به آزاد سازی عناصر مغذی موجود در خاک که ریشه قادر به جذب آنها نیست.

۶) دارای منبع کاملا ارگانیک و طبیعی در نتیجه بدون آسیب زیست محیطی و بهترین ماده تقویتی دوستدار طبیعت

۷)کاهنده مصرف کودهای شیمیایی

۸) کاهش شوری اراضی کشاورزی و باغی در نتیجه بهبود شرایط جهت کشت و کار

۹) افزایش رطوبت اطراف ریشه و خاک گیاه در نتیجه کمک به پایداری گیاه در شرایط کم آبی

۱۰)کاهش میزان قلیائیت خاک های آهکی به دلیل اسیدی بودن هیومیک اسید

۱۱) ماندگاری و اثر گذاری بالا و طولانی مدت در خاک تا چند سال

۱۲) از بین بردن اثر سمی فلزات سنگین و سموم در خاک از طریق ایجاد شبکه تور مانند و جلوگیری از ورود مواد خطرناک به ریشه گیاه

۱۳) استفاده از آن در بذر مال و بالا بردن سرعت جوانه زنی بذر

۱۴) بهترین کلات کننده عناصر می باشد.

۱۵) افزایش کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی و باغی

۱۶) کاهش احتمال فرسایش و ترک خوردگی خاک به دلیل وجود مواد کلوئیدی در ساختار هیومیک اسید و کمک‌ به چسبیدن بهتر ذرات و دانه های خاک به یکدیگر

۱۷)افزایش تعداد ویتامین ها درون خاک در نتیجه بهبود کیفیت و خواص محصول

۱۸) افزایش جذب یون آهن توسط ریشه گیاه زیرا این عنصر حتی اگر به میزان فراوان در خاک وجود داشته باشد، به دلیل اینکه ریشه قادر به جذب و استفاده از آن نمیباشد، گیاه دچار علائم کمبود آهن می گردد. استفاده از اسید هیومیک توان جذب آهن را به حداکثر میرساند.

۱۹) افزایش ماندگاری و طول عمر محصول: اسید هیومیک از طریق افزایش ضخامت دیواره سلولی گیاهی نقش موثری در این امر دارد.

۲۰) بالا بردن راندمان فتوسنتز در گیاهان: هیومیک اسید به دلیل ساختار آلی و رنگ تیره خود، پس از افزوده شدن به خاک سبب جذب بهتر انرژی خورشیدی، فعالیت بهتر سلول های کلروفیل دار جهت فتوسنتز و در نتیجه افزایش فرآورده های حاصل از فتوسنتز خواهد شد.

ضرورت استفاده از هیومیک اسید در خاک های کشاورزی

با افزایش جمعیت و تولید روز افزون کودهای شیمیایی، کشاورزان استفاده از آنها را در برنامه هر ساله خود انجام داده و ضربه سنگینی بر پیکره خاک وارد کرده اند مانند افزایش نمک و آهک خاک، کاهش مواد آلی و حاصلخیزی خاک؛ به گونه ای که خاک دیگر توانایی و رمقی در خود نمی بیند به بر طرف کردن نیازهای گیاه پاسخ دهد. فعالیت های اشتباه و مکرر انسان موجب شده سیستم طبیعت بهم بخورد، میکروارگانیسم های مفید خاک دچار مرگ شوند، آب های زیر زمینی آلوده شوند، سموم مختلف وارد طبیعت گردد و سلامت انسان، حیوان و گیاهان به خطر بیوفتد.

شما به عنوان فعال در زمینه کشاورزی و باغداری تا بحال شده متوجه کاهش تولید محصولات خود شوید؟

شخم زدن های مکرر و افزودن کودهای شیمیایی به بستر خاک، هر ساله منجر به از دست رفتن مقدار قابل توجهی از هوموس خاک میشود. از آنجایی که مواد هیومیکی ۸۰ درصد از مواد ارگانیک خاک را به خود اختصاص داده اند، کاهش آنها منجر به ضعف و فقر خاک میشوند. احتمال زیاد با مطالعه این بخش از مقاله متوجه شده اید که چرا بایستی هیومیک اسید به خاک افزوده شود.

بله! بازگرداندن مجدد مواد آلی به خاک و شروع دوباره زندگی گیاهان، میکروارگانیسم ها، هم چنین اصلاح خاک و اثرات منفی کودهای غیر ارگانیک

آیا اسید هیومیک از سرمازدگی گیاهان جلوگیری میکند؟

مشکل سرمازدگی به ویژه در نواحی خشک هر ساله دردسر ساز بوده و یکی از نگران کننده ترین مسائلی است که کشاورزان با آن روبرو هستند. این اتفاق محیطی به دلیل نبود رطوبت کافی و در اثر اختلاف بالای دما در شبانه روز ایجاد میشود که سالانه منجر به یخ زدگی جوانه ها، ریزش شکوفه و کاهش تولید محصولات میگردد. در دوران پیش از استفاده هیومیک اسید، سالانه سرمازدگی خسارات بسیار شدیدی را تحمیل میکرد اما پس از شناخت این ماده حیرت انگیز و افزودن آن به خاک، گیاه به خوبی با سرمازدگی مقابله میکند.

سه دلیل در افزایش مقاومت گیاه در برابر سرمازدگی دخیل هستند که عبارتند از:

شروع فعالیت های میکروارگانیسم ها پس از مصرف اسید هیومیک اسید، منجر به افزایش دمای محیط اطراف ریشه و گرم شدن لایه های خاک می گردد. در نهایت حتی با وجود اینکه شیره گیاهی در فصل زمستان داخل آوندها جریان کندی دارد، اما با همین میزان سرعت نیز گرمای مناسبی از ریشه به سر شاخه ها میرسد.

علت دوم به وجود رطوبت کافی درون خاک ارتباط دارد به گونه ای که خورشید در طول روز سطح زمین را گرم کرده و شب هنگام خاک مرطوب برخلاف خاک خشک که گرما را به سرعت از دست میدهد، اما خاک مرطوب کندتر خنک شده و میزان سرماخوردگی کم میشود.

دلیل سوم به تیره شدن سطح خاک پس از افزودن هیومیک اسید ارتباط دارد که به طبع آن آفتاب با قدرت نفوذی بالاتری جذب می گردد.

نقش هیومیک اسید در ریشه زایی

بارز ترین اثر اسید هیومیک در تحریک ریشه زایی گیاهان است؛ این ماده از طریق افزایش تکثیر نوکلئیک اسید و آمینو اسید ها، بر میزان تقسیم سلولی و تکثیر سلول های ریشه می افزاید. یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از اسید هیومیک در کاشت نهال ها نیز به توسعه ریشه و جذب بهتر مواد غذایی در سال بعدی کاشت ارتباط دارد. بدین منظور لازم است مقدار کمی از اسید هیومیک تقریبا ۵۰ سی سی در چاله کاشت نهال ریخته شود.

انواع اسید هیومیک:

اسید هیومیک فعال و اسید هیومیک غیر فعال

اسید هیومیک فعال: این نوع هیومیک اسید قابلیت انحلال در آب را داشته و طی فرآیندهای خاصی از نوع غیر فعال تولید می گردد. نوع فعال هیومیک اسید دارای اشکال پودری، مایع و گرانول میباشد که در ادامه به بیان ویژگی های هر یک خواهیم پرداخت.

 

هیومیک اسید غیر فعال: این نوع از منبع اصلی تولید شده و نمی توان در آب حل نمود.

اسید هیومیک مایع:

این نوع از هیومیک اسید فعال، از جذب بسیار بالایی توسط گیاه برخوردار بوده و به سرعت در اختیار آن قرار میگیرد کما آنکه مدت زمان ماندگاری بیشتری هم دارد.

اسید هیومیک پودری:

نوع فعال هیومیک اسید میباشد که از خشکاندن هیومیک مایع حاصل می گردد. شکل پودری قادر به حل شدن در آب با پی اچ خنثی و اسیدی را ندارد و تنها می تواند در آبهای قلیایی حل شود.

هیومیک اسید گرانوله:

محصول مستقیم و کم محلول از لئوناردیت که از رنگ بسیار تیره تری نسبت به دو نوع قبلی برخوردار است.

نکته: اشکال پودری و مایع اسید هیومیک از گزینه های مناسب جهت استفاده در سیستم های آبیاری به شمار می آیند.

انتخاب محصول با کیفیت و اصل

به دلیل اهمیت بالای هیومیک اسید در چند سال اخیر، اشکال بسیار متنوعی از آن در بازار عرضه میشود که لازم به ذکر است نبایستی به کیفیت همه آنها اعتماد نمود  و بایستی دقت کنید از منابع معتبر که اسید هیومیک اصل را به فروش میرسانند، مقدار موردنیاز خود را تهیه کنید. زیرا در صورت استفاده از محصولات ناکارآمد، هم پول و سر مایه تان از دست خواهد رفت و هم به نتیجه دلخواه تان نخواهید رسید.

اسید هیومیک شوک چیست و چه مزایایی دارد؟

اکنون نیاز به معرفی بهترین برند اسید هیومیک موجود حال حاضر جهان به نام هیومیک اسید شوک آمریکایی با درصد خلوص ۹۵ است. این محصول درجه یک با پیشرفته ترین فناوری تولید و دامنه کاربرد گسترده در کشاورزی، باغبانی و کشت گلخانه ای دارد که منجر به چند برابر شدن کیفیت و کمیت محصول و تولیدات می گردد. هیومیک اسید شوک بهترین نوع اسید هیومیک موجود در جهان با عملکرد فوق العاده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *