گوگرد برای درخت زرد آلو

گوگرد یکی از مهم ترین عوامل برای درختان است که برای رشد و قوی تر شدن به آن نیاز دارند که درخت زرد آلو هم از این موضوع مستثنا نیست. از سنتز پروتئین ها تا مقابله با آفات نیازمند مقدار کافی گوگرد است که متاسفانه باغداران و کشاورزان این ماده پر مصرف برای درختان را تامین نمی کنند. گوگرد موجب افزایش سطح کمی و کیفی درختان و به خصوص درخت زرد آلو در میوه دهی و باروری و افزایش راندمان خود درخت می شود. گوگرد برای ایجاد توازن بین نمک و شوری خاک و کاهش سطح قلیائی خاک شده و مقدار نمک را در خاک کم می کند و عناصر به دام افتاده را به ریشه درخت می رساند و درخت قادر به جذب آنان خواهد بود. از این رو می توان گفت که گوگرد برای درخت زرد آلو بسیار مفید است.

چرا درختان میوه به گوگرد نیازمند هستند؟

  1. در گیاهان و درختان در بین ۱۶ عنصر ضروری نیاز ویژه ای به گوگرد دارند. زیرا بعد از مصرف عناصر NPK مهم ترین عنصری است که حتی در نبود آنان هم گوگرد وجود داشته باشد، باز درخت دارای قدرت کافی بوده و از تولید و باردهی قدرتش کاسته نمی شود. با این حال نیاز برخی گیاهان به گوگرد بیشتر و بعضی ها نیاز به گوگرد کمتری دارند. به این گونه که نقش گوگرد برای سیر و پیاز به مراتب بیشتر از درختان میوه ای می باشد. علاوه بر افزایش دهنده بودن گوگرد در قدرت باروری درختان، موجب اصلاح سطح نمک خاک محل مورد کشت هم می شود و برای درختان پسته هم مفید هستند.
  2. حضور گوگرد برای افزایش ویتامین ها و سطح پروتئین ها و هورمون ها و ساخت آنان در درختان را کنترل می کند و اگر سطح گوگرد در گیاهان کاهش پیدا کند، برگ ها شروع به زرد شدن می کنند.
  3. گوگرد منجر به شروع تولید نیتروژن در خاک می کند که این ماده برای شادابی درختان به خصوص زردآلو بسیار واجب است.

گوگرد برای درخت زرد آلو

روش مصرف گوگرد برای درختان زردآلو

طریقه اضافه کردن گوگرد به درختان زرد آلو از طریق کود گوگرد مایع بسته به مصرف شما دارد. اگر به دنبال رهایی از آفات هستید، باید به درستی این کود گوگرد مایع را باید محلول پاشی کنید و اگر هدف شما اصلاح سطح قلیائی خاک است باید از طریق آبیاری به درختام خود اضافه کنید. به میزان هر هکتار هم تقریبا به بیست لیتر کود گوگرد مایع نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: کود کامل اسید هیومیک 

بهترین زمان اضافه کردن گوگرد برای کود درخت زردآلو

بهترین زمان مصرف گوگرد برای درخت زرد آلو ، در طول فصل رشد برای مقابله با آفات و همچینین برای اصلاح خاک انجام می شود و بهترین حالت است. هر زمان هم با نتیجه آزمون خاک از شوری و سطح نمک خاک اطلاع یافتید که بیش از حد مجاز است اقدام به استفاده از گوگرد کنید.

علائم کمبود گوگرد در درختان زرد آلو

با اینکه اگر زمان اضافه کردن محلول گوگرد را به درستی بدانیم و ازآن برای درختان استفاده کنیم ، دیگر شاهد علائم کمبود نخواهیم بود، افرادی هستند که به این نکته توجهی نمی کنند و اهمیتی نمی دهند، می توان از علائمی مثل کاهش سطح سبزینگی برگ ها و زرد شدن برگ ها این موضوع را دریافت یا در آزمایش کردن خاک این نکته را متوجه شد. علاوه بر این ، کیفیت میوه در فصل باردهی هم کم می شود که یکی از عوامل کمبود گوگرد در خاک درخت زردآلو است.

گوگرد برای درخت زرد آلو

مواد جایگزین گوگرد برای کود درخت زرد آلو

برای درخت زرد آلو اگر گوگرد در دسترس شما نبود، می توانید از اسید فولیک یا اسید هیومیک استفاده کنید. اسید فولیک و اسید هیومیک یا حتی کود شوک ده ایکس ، برای رشد و افزایش راندمان کمی و کیفی درخت به خوبی عمل می کند. به این صورت که اسید فولیک و اسید هیومیک در خود دارای مواد بسیار مغذی مانند، کلسیم ، پتاسیم و فسفر است که برای رشد درخت زرد آلو توصیه می شود. همچنین این کود های نام برده در زمستان از یخ زدگی ریشه درخت و استرس گرفتن درخت جلوگیری می کند. به این علت که اسید هیومیک و اسید فولیک رطوبت خاک درخت را نگه می دارد و حتی در مناطق خشک هم مفید واقع می شود. اسید فولیک فرقی که با اسید هیومیک دارد این است که دارای فسفر بیشتری است و نیتروژن بیشتری هم دارد که وجود نیتروژن برای شادابی درخت و هوا رسانی بهتر برای درخت را به ارمغان می آورد.

گوگرد برای درخت زرد آلو

بهترین اسید هیومیک برای جایگزین گوگرد

بهترین اسید هیومیک در بازار، اسید هیومیک آمریکایی است. نمونه ایرانی هم وجود دارد که به اندازه نوع آمریکایی با کیفیت نیست، چرا که تکنولوژی لازم برای ساخت این کود در ایران به حد لازم پیشرفته نیست و توان تولید کود مغذی خوب و مرغوب وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: کود کامل ۱۰Xshock برای پیاز

اسید هیومیک آمریکایی به بهترین کود شناخته شده برای درختان در جهت رشد بیشتر و بالا رفتن راندمان درخت می شود و محصولی که تولید می کند بسیار درشت تر و آبدار تر می شود و به شما سود بیشتری را هم می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *