کود 10-52-10

اگر اطلاعاتی درباره استفاده کردن از کود فسفر بالا برای کاکتوس ها و افزایش ریشه زایی گیاه داشته باشید، احتمالا اسم کود  ۱۰-۵۲-۱۰ NPK برای شما آشنا است. به کودهای کاملی که میزان فسفر در آنها بیشتر از عناصر دیگر است کود فسفر بالا گفته می شود. به عنوان مثال، کود ۱۰-۵۲-۱۰ NPK که یک نوع کود با درصد فسفر بالا است. در ادامه مقاله در رابطه با کاربرد کود ۱۰-۵۲-۱۰، عناصر تشکیل دهنده آن، موارد مصرف آن و نحوه و زمان استفاده از آن برای گیاهان بیشتر آشنا خواهید شد.

تغذیه گیاهان با استفاده از کود مناسب

انواع گوناگون درختان و گل ها برای داشتن رشد طبیعی و رسیدن به بلوغ به فسفر نیاز دارند. فسفر از جمله عوامل تاثیر گذار در فتوسنتز، تنفس، ذخیره و انتقال انرژی، تقسیم سلولی، بزرگ‌ شدن سلول و بسیاری از فرآیندهای موجود در گیاه است. بنابراین برای تکمیل چرخه تولید طبیعی در گیاهان وجود فسفر الزامی است.

کود 10-52-10

همچنین فسفر در ساخت و تشکیل ATP که واحد انرژی گیاهان است نقش دارد. ATP همزمان با فرآیند فتوسنتز تشکیل می شود. فسفر، در این واحد انرژی نقش ساختاری داشته و از اوایل رشد بذر تا زمان تشکیل دانه و به بلوغ رسیدن گیاه در فرآیندهای گیاهی شرکت می‌کند. به همین علت برای حفظ سلامت و قوت گیاه، وجود فسفر ضروری است.

بیشتر بخوانید: مقدار مصرف کود کبوتر برای درخت پسته؟

گیاه برای رشد به سه عنصر اساسی نیتروژن، فسفر و پتاسیم نیاز دارد، در صورت کمبود هر کدام از این عناصر گیاه می تواند کارایی خود را از دست بدهد و از بین برود. در نتیجه کشاورزان در صورت متوجه شدن عدم وجود هر یک از این عناصر در خاک، می توانند از کود های مختلفی از جمله کود ۱۰-۵۲-۱۰  برای جبران عناصر ذکر شده استفاده کنند. کود ۱۰-۵۲-۱۰ یکی از کودهای فوق العاده فسفر بالا است که می تواند در ابتدای کاشت و تعویض گلدان به ریشه زایی کمک کند و باعث افزایش رشد ریشه ای گیاه شود به علاوه در زمان گلدهی هم می توان از آن استفاده کرد.

قابلیت های کود ۱۰-۵۲-۱۰

بهترین زمان استفاده از این کود زمانی است که تمایل دارید گیاه ریشه زایی کند، یک ماه پس از تعویض گلدان و یا زمانی که دوست دارید گیاه پاجوش بزند همچنین برای تقویت و گلدهی گیاه بسیار تاثیر گذار است.

یک کود محلول در آب است و برای استفاده باید آن را در آب حل کنید و می‌توان از آن در تمامی سیستم‌های آبیاری چه نوع تحت فشار یا نوع غرق آبی استفاده کرد.

کود فسفر بالا NPK 10-52-10، یک کود کاملا پودری بوده و جهت افزایش ریشه‌زائی و گل‌دهی بصورت ریشه‌ای و یا محلول پاشی استفاده می‌شود.

کود 10-52-10

با توجه به قدرت انحلال و جذب بالا، این کود نیاز آبی را به صورت خیلی محسوس کاهش می‌دهد.

این کود دارای قدرت جذب بالائی بوده و به سرعت توسط گیاه جذب می‌شود.

به علت داشتن حداقل پسماند باعث شور شدن خاک نمی‌شود.

این کود نیاز گیاه به فسفر را کاملا تامین می کند.

عناصر تشکیل دهنده کود ۱۰-۵۲-۱۰

کود ۱۰-۵۲-۱۰ جزکودهای کریستالون است که حاوی ۱۰ درصد نیتروژن (ازت)، ۵۲ درصد فسفر و ۱۰ درصد پتاسیم است و استفاده از آن به هنگام کاشت و ریشه دهی گیاه بسیار سودمند است و برای انواع کاکتوس و ساکولنت می توان از آن استفاده کرد. البته ممکن است شرکت ها ترکیبات دیگری هم به آن اضافه کنند مانند آهن، منیزیم و… که بهتر است از عناصر موجود در آن را به خوبی آگاه شوید.

موارد مصرف کود ۱۰-۵۲-۱۰

در صورت مشاهده علایم زیر در گیاه می توان از کود فسفر بالا ۱۰-۵۲-۱۰ استفاده کرد:

  • در صورت کم شدن رشد گیاهان آپارتمانی
  • در صورت تیره شدن برگ های سبز یا ارغوانی شدن برگ های قدیمی گیاه
  • در صورتی که گیاه به خوبی ریشه زایی نمی کند
  • استفاده کردن برای درختان میوه در صورت ترش شدن میوه آن ها

کود 10-52-10

استفاده از کود ۱۰-۵۲-۱۰ برای کاکتوس

کاکتوس ها و ساکولنت ها به دلیل وجود بافت گوشتی در آن ها به نیتروژن کمی نیاز دارند و به دلیل استفاده بیش از اندازه از کودهای نیتروژن بالا، ساقه های گیاه ترک می خورند. به علاوه این گیاهان برای ریشه زایی بهتر،  نیاز به فسفر بالا دارند که می توان با استفاده از کود NPK 10-52-10، نیاز گیاه را برآورده کرد. همیشه توجه کنید در مصرف آن زیادروی نکنید چون مشکلات بسیاری در گیاهان شما ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: مزایای کود هیومیک اسید برای گیاهان

نحوه و زمان مصرف کود ۱۰-۵۲-۱۰

در صورت خرید هر نوع کود ابتدا از روی بسته بندی شیوه مصرف آن را مطالعه کنید اما در حالت کلی در صورت استفاده از کود ۱۰-۵۲-۱۰ برای گیاهان آپارتمانی، لازم است به اندازه یک قاشق چای خوری از کود را در آب حل کنید و به شکل آبیاری و یا به صورت محلول پاشی استفاده کنید. بعد از ترکیب کود با آب می توانید هر دو الی سه هفته یک بار، متناسب با سایز گیاه و سن آن به شکل آبیاری در فصل رشد گیاه (اوایل بهار تا اواسط پاییز) از آن استفاده کنید. با توجه به فرموله‌ی خاص این کود فسفر بالا بهترین زمان استفاده از آن آغاز فصل و گلدهی گیاه است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *