نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان پسته

یکی از بهترین و مغذی‌ترین کودهای موجود در بازار برای تقویت درختان پسته کود سه بیست است. این کود مزیت های بسیاری دارد و قادر است مواد معدنی ضروری و مورد نیاز برای درختان پسته مانند نیتروژن یا ازت، پتاسیم، فسفر، آهن، کلسیم، منگنز، روی و بور را تامین کند. کود سه بیست چنانچه به میزان کافی و به صورت اصولی برای درختان پسته استفاده شود هیچ ضرری نداشته و در رشد و ادامه حیات آنها نیز بسیار مفید خواهد بود. اگر می خواهید از فواید و نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان پسته مطلع گردید، این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان پسته

کود سه بیست را می توان به راحتی و با سه روش محلول پاشی، چالکود و آبیاری مورد استفاده قرار داد. این کود را بهتر است به صورت محلول در آب به کاربرد و استفاده از آن به تنهایی و به صورت مستقیم، در صورت عدم رعایت احتیاط های لازم، می تواند به ریشه و برگ های درختان آسیب جدی وارد کند.

نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان پسته

  • روش محلول پاشی

در روش محلول پاشی باید کود سه بیست را با مقدار کافی از آب مخلوط کرد و با رعایت احتیاط های لازم روی قسمت های مختلف درخت پاشید. با این روش مواد مغذی موجود در کود از طریق شاخه و برگها جذب شده و تاثیر خود را بر رشد و تغذیه درخت می گذارد. کوددهی درختان پسته با روش محلول پاشی در رفع بیماری‌ها، آفات و حشرات موجود در باغات پسته نیز بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید: تکثیر و قلمه زدن حسن یوسف

  • روش چالکود

کود سه بیست برای پسته را می‌توان به روش چالکود هم استفاده کرد. در این روش باید در پای درختان پسته چاله هایی با عمق حدود نیم متر ایجاد کرد و کود سه بیست را داخل آن ریخت. پس از ریختن کود باید برای حفظ مواد مغذی، روی چاله های به خوبی پر شده و به میزان کافی آبیاری شود. این کار باعث می شود مواد مغذی به سرعت تجزیه شده و به زودی جذب درخت شود.

  • روش آبیاری

یکی دیگر از روش های استفاده از کود سه بیست روش آبیاری است. در این روش نیز باید کود سه بیست را با میزان کافی از آب مخلوط کرد. سپس درختان را با این مخلوط به آسانی آبیاری کرد. با این روش حجم ریشه درختان افزایش قابل توجهی یافته و مقاومت آنها در برابر عوامل بیرونی نظیر سرما بیشتر خواهد شد.

نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان پسته

مقدار مصرف کود سه بیست برای درختان پسته

آنچه مسلم است از کود سه بیست نیز مانند سایر کودها باید به طور خودسرانه و بیش از حد مصرف مجاز استفاده کرد. زیرا با این کار نه تنها نتایج مطلوب برای رشد و ادامه حیات درختان به دست نخواهد آمد، بلکه ممکن است آسیب جدی به درختان پسته وارد شود. از عواملی که بر مقدار استفاده از کود سه بیست برای درختان پسته موثر است می توان به مساحت باغ، فصل استفاده از کود، سن درختان، میزان رشد میوه،  پراکندگی و وسعت برگ ها اشاره کرد.

بهترین زمان استفاده از کود سه بیست برای درختان پسته

کود سه بیست را می توان از زمان گل دهی درختان یعنی آغاز فصل بهار تا پایان برداشت میوه یعنی اواخر تابستان استفاده کرد. این کود را در زمان خواب درختان پسته یعنی در پاییز و زمستان هم می توان به مقدار کم و با فاصله زمانی زیاد به کار برد. این کار باعث تغذیه بهتر درخت در زمان خواب و باردهی بهتر برای سال آینده خواهد شد، اما همانطور که پیش از این اشاره شد برای کارایی هرچه بهتر کود و عملکرد مطلوب آن در افزایش محصول پسته، باید در هر فصل به میزان استاندارد و مجاز مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان پسته

مزایای استفاده از کود سه بیست برای درختان پسته

  • کود سه بیست می تواند تمامی مواد معدنی و املاح مورد نیاز برای درختان پسته را در اختیار آنها قرار دهد.
  • استفاده از این کود بسیار آسان است و می توان آن را به روش های مختلف به کار برد.
  • کود سه بیست با افزایش سبزینه های برگ درختان پسته، باعث بهبود فرایند فتوسنتز در آنها می شود.
  • کود سه بیست برطرف کننده ناخالصی ها و شوری خاک باغات پسته است.
  • با توجه به روش آسان استفاده از این کود، اثرگذاری آن نیز بر روی درختان پسته بسیار سریع قابل مشاهده است.
  • با مصرف کود سه بیست می‌توان باعث افزایش حجم ریشه درختان و جلوگیری از خشک شدن آنها شد.
  • این کود باعث افزایش مقدار رطوبت خاک شده و موجب کاهش میزان آبیاری درختان پسته می شود.
  • استفاده درست و به موقع از این کود می تواند تمامی آفات، حشرات، باکتری‌های مضر و بیماری‌ های درختان پسته را از بین ببرد و رشد علف ‌های هرز را هم متوقف کند.

بیشتر بخوانید: افزایش میوه درخت لیموترش با فروت ست

نکات مهم برای استفاده از کود سه بیست

  • کود سه بیست را باید حتی الامکان با کودها و سموم دیگر استفاده نکرد.
  • اوایل صبح و هنگام غروب آفتاب، به دلیل متعادل بودن میزان نور خورشید، بهترین زمان برای استفاده از کود سه بیست برای درختان پسته است.
  • در هنگام عملیات کوددهی درختان پسته با کود سه بیست حتما باید از ماسک و دستکش استفاده کرد.
  • استفاده از کود سه بیست با روش محلول پاشی نباید در روزهای بارانی انجام شود، زیرا مواد مغذی موجود در کود بر اثر بارندگی از روی شاخ و برگ درختان شسته شده و تاثیر مطلوب را ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *