کود اسید آمینه

کود اسید آمینه به عنوان یکی از انواع کودهای شیمیایی خواص بسیاری برای درختان و گیاهان آپارتمانی دارد.  به همین دلیل در این مقاله شما را با انواع کود آمینه اسید و تاثیرات آن بر گیاهان آشنا خواهیم کرد.

کود اسید آمینه

همه کشاورزان و کسانی که گل و گیاهان آپارتمانی پرورش می دهند می دانند برای حفظ سلامت یک گیاه در طی مراحل رشد آن باید کودهای گوناگون ارگانیک و شیمیایی مصرف کنند. اما به دلیل تاثیرات مختلف هر یک از این کودها بر گیاهان و متفاوت بودن برنامه زمانی آنها باید بتوان متناسب با نیاز خاک، کود مناسب را انتخاب کرد. از جمله بهترین کودهایی که هر کشاورزی می تواند از آن استفاده کند، کود اسید آمینه برای گیاهان آپارتمانی و محصولات باغ ها است.

کود اسید آمینه

آمینو اسید یا اسیدهای آمینه از جمله مواد مورد نیاز گیاهان، جانوران و انسان ها هستند که به صورت زیادی در طبیعت وجود دارند. تا به حال تقریبا ۱۰۰ نوع از آن ها کشف شده است که از این میان، فقط ۲۰ نمونه از آن ها قابل استفاده برای موجودات زنده هستند. به طور کلی می توان اسیدهای آمینه را به دو نوع ضروری (غیر قابل تجزیه به وسیله گیاهان ) و غیر ضروری (قابل تجزیه به وسیله گیاه) تقسیم بندی کرد. برای استفاده از انواع مورد نیاز اسیدهای آمینه هر دو گروه برای گیاهان، باید به کمک یکی از روش های زیر آنها را به کودهای اسید آمینه مناسب تبدیل کرد:

  • شیوه هیدرولیز اسیدی
  • شیوه هیدرولیز اسیدی کنترل شده
  • شیوه هیدرولیز آنزیمی

بیشتر بخوانید: کود سولفات آمونیوم

کاربرد کودهای اسید آمینه

با توجه به موارد گفته شده در بالا، کودهای اسید آمینه پودری و مایع خارجی، آمریکایی و ایرانی انواع گوناگونی دارند که  خواص و کاربردهای هر کدام برای گیاهان و درختان متفاوت است. در ادامه به چند مورد از مهمترین کاربردهای این آمینو اسیدها اشاره می کنیم:

  • تریپتوفان: در گیاهان برای انجام فرایند سنتز اکسین استفاده می شود.
  • پرولین:  دیواره سلولی را تقویت کرده و باعث بهبود فرایند گرده افشانی در گیاهان می شود.
  • لوسین، آلانین و والین: این دسته از آمینو اسیدها باعث افزایش کیفیت محصولات می شود.
  • لیزین: این ماده فرایند وزن گیری بیشتر محصولات را به عهده دارد.

کود اسید آمینه

  • آرژنین: باعث رشد سلول ها، تولید جوانه و برگ ها در درختان و گیاهان می شود.
  • هیستیدین: این اسید آمینه باعث رشد هر چه سریع تر محصولات می شود.
  • متیونین: این اسید آمینه روند رسیدن میوه و محصول گیاهان را تسریع می کند.
  • گلیسین و اسید گلوتامیک: این اسید آمینه جذب آهن را در گیاهان افزایش داده و باعث ایجاد کلروفیل در بافت آنها می شود.

مزایا کودهای اسید آمینه برای گیاهان

با وجود مزایای بسیار کود اسید آمینه،  بسیاری از کشاورزان و باغداران به دلیل آگاهی نداشتن از این مزایا، از استفاده کردن از آنها امتناع می کنند و ترجیح می دهند کودهای ارگانیک و شیمیایی دیگری برای رشد و افزایش کیفیت محصولاتشان مصرف کنند. در ادامه چند مورد از مهمترین آن ها را معرفی می کنیم:

  • نقش موثر اسید آمینه در فتوسنتز گیاهان: از جمله اصلی ترین فعالیت گیاهان و درختان، فتوسنتز است. برای فتوسنتز، به ماده ای به نام کلروفیل در گیاهان احتیاج است. نقش کودهای اسید آمینه در افزایش این عملیات و تولید بیشتر کلروفیل است.  در نتیجه میزان رشد و تشکیل سلولی، جوانه زنی و شکلگیری میوه در گیاهان به شدت افزایش می یابد.

کود اسید آمینه

  • کاهش استرس گیاهان در طول رشد: یک گیاه در طول رشد خود، در اثر اتفاق های مختلفی می تواند دچار استرس شود. این حوادث ممکن است شامل سرما و گرمای زیاد، خشکسالی، یخ زدگی، حملات آفت ها باشد. انواع کودهای اسید آمینه باعث افزایش مقاومت گیاه  در برابر این ناملایمات می شوند تا گیاه بتواند به حیات خود ادامه دهد. به همین دلیل هنگام استفاده از این کودها، کشاورزان می توانند با اطمینان خاطر بیشتری شرایط سرمای زمستان و گرمای تابستان و امکان حجوم آفات را از سر بگذرانند.

بیشتر بخوانید: افزایش باردهی درخت هلو

  • نقش کود اسید آمینه در افزایش میوه درختان: در اکثر مواقع خاک باغ و زمین کشاورزی، به دلایل مختلف مانند کاشت بیش از اندازه محصول، آبیاری بیش از اندازه و کهنگی نمی توانند نیازهای مختلف درختان را بر طرف کنند. به همین دلیل حجم جوانه زنی درختان و گلدهی گیاهان کاهش پیدا می کند. در این گونه مواقع خوب است از کودهایی مانند کودهای اسید آمینه استفاده کنید تا حجم جوانه زنی و غده زنی گیاهان افزایش پیدا کند. علاوه بر این موارد به دلیل افزایش فعالیت هورمون اتیلن، میوه‌ها زودتر می رسند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *