کاشت زعفران

زعفران جزو گیاهان نیمه گرمسیر محسوب می شود و رشد بهتری در شرایط آب و هوایی گرم و خشک دارد. به طور معمول، بهترین ماه ها برای رشد زعفران، ماه های زمستان، پاییز می باشد. در دوران خواب گیاه زعفران از آبیاری این گیاه پرارزش خودداری کنید، چون آبیاری در این بازه زمانی برای گیاه مضر است. در ادامه با ما همراه باشید تا مطالب بیشتری را درباره کاشت زعفران بدانید.

محیط مناسب برای کاشت زعفران

محیط و زمین مناسب برای کشت زعفران، زمین های آفتاب گیر و بدون درخت است. در این محیط ها زعفران رشد بیشتر و بهتری خواهد داشت.

کاشت زعفران

دما و آب و هوای مناسب برای کاشت زعفران

بیشترین دما برای رشد بیشتر و بهتر گیاه زعفران، حداکثر دمای ۳۵ تا ۴۰ درجه ی سانتی گراد می باشد. دمای پایین می تواند مانع رشد گل زعفران شود. معمولاً دمای کمتر از ۹تا۱۵ درجه ی سانتی گراد برای رشد و پرورش گیاه زعفران پیشنهاد نمی شود. آب و هوا نیز می تواند در تولید و رشد گیاهان زراعی تاثیر زیادی داشته باشد. زعفران در محیط خشک و نیمه گرمسیر پرورش پیدا می کند و مناسب ترین فصول برای پرورش آن نیز ماه های زمستان و پاییز است. گلدهی گیاه زعفران به عوامل مختلفی مانند دما، آب و هوا، محیط رشد گیاه بستگی دارد. در صورتی رطوبت بیش از حد باید نیز جلوی رشد و گلدهی زعفران گرفته شده و گیاه دچار مشکلات قارچی نیز می شود.

بیشتر بخوانید: نحوه کاشت زعفران در منزل

  • خاک مناسب برای کاشت زعفران

از آنجاییکه مدت زمان ماندگاری پیاز زعفران بین بازه ی زمانی ۵ تا ۷ سال می باشد، زمین باید خاک سبکی داشته باشد. خاک دارای ترکیب رس و شن بهترین نوع خاک برای کاشت زعفران است. شما می توانید به منظور برداشت زعفران های مرغوب، از خاک های رسی، شنی و آهک دار هنگام کاشت زعفران استفاده کنید. خاک مناسب برای کشت زعفران از نوع لومی شنی می باشد. خاک لومی شنی متشکل از شن،  سیلت و ماسه است. در صورتیکه خاک مزرعه کشت زعفران دارای سنگ یا علف هرز باشد، نمی توانید محصول خوبی کشت کنید.

کاشت زعفران

  • کاشت پیاز زعفران

به منظور کاشت پیاز زعفران، داخل هر چاله ی زمین  ۳ تا ۱۵پیاز زعفران را قرار می دهند. عمق چاله ی زمین کاشت زعفران بین۲۰ تا۱۵ سانتی متر در نظر گرفته می شود. پیازهای زعفران که در عمق ۲۰ سانتی متری قرار می گیرند، در برابر گرما و سرمازدگی در امان هستند.

  • آبیاری زمین زعفران

پس از به اِتمام رسیدن پروسه ی کاشت پیاز زعفران، تقریباً در فاصله ی ۱۰ تا ۱۵ روز پس از کاشت زعفران آبیاری را شروع می کنند. باتوجه به وضعیت آب و هوایی منطقه ی محل کاشت زعفران، زمان آبیاری زعفران از اواسط ماه مهر یا اوایل آبان شروع می شود. از آنجاییکه گل دادن زعفران نیازمند آبیاری اصولی است، باید به پروسه ی آبیاری زعفران توجه ویژه ای داشته باشید. تمام قسمت های مختلف زمین زعفران باید به صورت یکدست آبیاری شود.  پس از برداشت زعفران، از اوایل ماه فروردین هر ۶ تا ۱۲ روز یکبار زمین باید آبیاری شود. همچنین، پس از وجین کردن زمین زعفران، آبیاری باید متوقف شده تا علف های هرز زمین زعفران از بین بروند. پس از آن، باید دوباره زمین زعفران را آبیاری کرد تا پیازهای زعفران درشت تر و بهتر شود.

نحوه سله شکنی زمین

پس از اینکه زمین زعفران برای بار اول آبیاری شد، پروسه سله شکنی سطح زمین صورت می گیرد. بهترین وسیله برای سله شکنی زمین زعفران، بیل شیاردار و گاوآهن است. سله شکنی زمین زعفران منجر به این می شود که گل های زعفران به سادگی از خاک بیرون آمده و کود با خاک نیز ترکیب شود.

وجین کردن علف هرز

علف های هرز، آب و نورخورشیدلازم برای رشد گیاه زعفران را جذب کرده و از این طریق باعث کاهش تولید محصول زعفران می شوند. بنابراین، وجین کردن علف های هرز لازم و ضروری است. اولین مرحله ی وجین کردن علف های هرز پس از آبیاری مزرعه زمین برای بار دوم صورت می گیرد. این وجین کردن باعث از بین بردن علف های مزارع زعفران می شود. توجه داشته باشید که باید از  استفاده از علف کش ها در هنگام رشد بوته ی زعفران جلوگیری شود.

کاشت زعفران

کاشت زعفران در گلخانه

کاشت زعفران در گلخانه برای محیط هایی مناسب است که دارای شرایط آب و هوایی و محیطی و خاک مناسب نیستند. در روش کاشت گلخانه ای پیازهای زعفران با روش هایی از قبیل روش هیدروپونیک و آیروپونیک پرورش پیدا می کنند. این روش بهترین گزینه برای کاشت زعفران با هزینه ی نسبتاً کمتر محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: کود پتاس بالا برای درخت آلبالو

در روش هیدروپونیک به دلیل اینکه از خاک استفاده نمی ‌شود، نیاز به پرداخت هزینه برای خاک و زمین کشاورزی ندارید. همچنین، شما می توانید با کشت پیازها در گلخانه به صورت طبقانی از فضا به صورت حداکثری استفاده کنید و محصولات بیشتری پرورش دهید. علاوه براین، آبیاری زعفران در گلخانه نیاز به مصرف آب کمتری دارد. بنابراین، می توان روش کاشت زعفران در گلخانه را جزو بهترین روشها در نظر گرفت.

کلام آخر

به منظور کاشت زعفران حاصل خیز باید به نکات لازم در زمینه ی کاشت، آبیاری، نوع خاک، محیط کاشت و… توجه داشته باشید. استفاده از این نکات می تواند به شما در برداشت محصول خوب و پربار زعفران کمک کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *