کود مخصوص درشت شدن درخت سیب

هیچ باغبانی با میوه های کوچک خوشحال نمی شود و همه به دنبال میوه های بزرگ سیب هستند. باید بدانیم که هدف همه باغداران باغ های سیب،تولید میوه های درشت و افزایش عملکرد (به جز ارقام کوچک ژنتیکی) است و همواره به دنبال راه حلی برای این مشکل هستند. این کار باعث افزایش عملکرد باغ می شود و سیب و تولید شده بازارپسندتر بوده و با قیمت بالاتری به فروش می رسد.در ادامه این مقاله با ما همراه باید تا به بررسی موضوع کود مخصوص درشت شدن درخت سیب بپردازیم.

نکته مهم در پرورش میوه سیب

مهم ترین نکته این است که آبیاری مهمترین شرط رشد میوه سیب است. بنابراین قبل از اینکه به فکر تغذیه باشید باید به فکر آبیاری مناسب باغ باشید وگرنه تغذیه نمی تواند تاثیر زیادی در رشد میوه داشته باشد. پس از حل مشکل آبیاری، با آگاهی لازم از فیزیولوژی درختان میوه مانند سیب، می توانیم میوه های درشت داشته باشیم و در نهایت عملکرد بالایی را تجربه کنیم.

کود مخصوص درشت شدن درخت سیب

باغداران عزیز توجه داشته باشید که برای بزرگتر شدن میوه و یا افزایش اندازه هر قسمت از گیاه باید تعداد و اندازه سلولها افزایش یابد. برای این منظور باید بدانیم درختان میوه دانه دار را چه زمانی و چگونه پرورش دهیم تا بتوانیم مدیریت بهتری در زمینه آبیاری و تغذیه در باغ داشته باشیم. رشد میوه سیب از چهار مرحله مختلف تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: کشت زعفران در مزارع

تقسیم سلولی سریع و افزایش تعداد سلول ها (میوه های آجیلی) ،بزرگ شدن سلول و افزایش اندازه میوه (دوره رشد سریع میوه) ،رنگ آمیزی میوه (پایان فصل رشد) ،رسیدن کامل

تاثیر آبیاری بر رشد درختان سیب

باغداران عزیز توجه داشته باشید که اگر در زمان مناسب پس از گلدهی و در زمان رشد میوه آب کافی در اختیار درختان سیب قرار نگیرد قطعا میوه رشد کافی نخواهد داشت، میوه رشد خواهد کرد. کاهش می یابد و عملکرد باغ کاهش می یابد. شما بسیار کاهش مییابد.

برای افزایش رشد و اندازه میوه درختانی مانند سیب باید سعی کنیم میزان قندهای داخل میوه را افزایش دهیم و آب کافی در اختیار گیاه قرار دهیم. وجود مواد قندی در داخل سلول به دلیل تجمع اسمولیت ها پتانسیل اسمزی ایجاد می کند و سلول به شدت جذب آب میشود و اگر بتوان آب مورد نیاز گیاه را با مدیریت صحیح آبیاری تامین کرد قطعا میوه درشت خواهد بود.

مطالعات علمی نشان داده است که رشد میوه در سیب شامل تقسیم سلولی، بزرگ شدن سلول و پر شدن فضای بین سلولی است که بسته به شرایط اقلیمی و رقم این زمان متفاوت است. به عنوان مثال، تقسیم سلولی در سیب ۴ تا ۶ هفته، در گلابی ۷ تا ۹ هفته و تا پس از گلدهی ۴ هفته طول میکشد.

کود مخصوص درشت شدن درخت سیب

این مرحله و مراحل بزرگ شدن سلول و رنگ آمیزی میوه تا زمان برداشت میوه از جمله مراحل کلیدی و مهم در آبیاری درختان سیب است. دانستن فواصل بهینه آبیاری، کیفیت آب آبیاری و بهترین روش آبیاری برای رسیدن به این هدف (کشت سیب) حائز اهمیت است.

کود مخصوص درشت شدن درخت سیب

اگرچه آبیاری مناسب برای رشد میوه سیب  بسیار مهم است، اما نکته مهم تامین مواد مغذی یا کود کشاورزی لازم برای تولید بافت ها و ساختارهای گیاهی است. برای رشد بهتر و مطلوب تر میوه در درختان سیب  باید غذای مناسب تری در اختیار درخت قرار داد تا مواد لازم برای رشد میوه را داشته باشد.

باغداران عزیز توجه داشته باشید که تغذیه و کوددهی برای رشد میوه در سیب در مراحل مختلف رشد لازم است. کلیدی ترین عنصر برای غلیظ شدن میوه سیب، پتاسیم است که با افزایش انتقال قندها به میوه و تجمع این مواد در سلول های میوه، نقش اساسی در ضخیم شدن میوه دارد و بر درشتی آن تأثیر می گذارد. تامین پتاسیم به ویژه در مراحل اولیه تقسیم و بزرگ شدن سلول های میوه، در بزرگتر شدن میوه سیب اهمیت ویژه ای خواهد داشت.

نکته مهم: توجه ویژه به کیفیت کود مصرفی، زمان و میزان مصرف کود بسیار مهم است. در غیر این صورت پس از استفاده از کودها انتظار معجزه نداشته باشید. برنامه غذایی علمی و اصولی تیم های متخصص در زمینه تغذیه درختان بهترین و منطقی ترین راه حل برای رسیدن به این مهم است.

زمان بندی صحیح مصرف کود مناسب برای بزرگ شدن درخت سیب

ایجاد ظرفیت جذب عناصر مهم در میوه و افزایش تقسیم سلولی با اجرای برنامه تغذیه ای میوه خوری و استفاده از دو عنصر مهم کلسیم و پتاسیم همراه با آبیاری های کوتاه و کم حجم. می تواند به اندازه میوه درختان سیب کمک کند.

کود مخصوص درشت شدن درخت سیب

کیفیت کودهای حاوی پتاسیم و زمان مصرف و طبق ضوابط و مصرف صحیح پتاسیم از شرایط اساسی و ضروری استفاده از کود پتاسیم برای درختان می باشد. اگر طبق برنامه ریزی دقیق از کودهای پتاس استفاده کنید، قطعاً شاهد افزایش کمیت و کیفیت میوه و اندازه آن خواهید بود.

آبیاری مناسب و به موقع

علاوه بر مصرف به موقع و کافی کودهای پتاسیم و کلسیم، برای رشد درخت سیب باید آب کافی در اختیار گیاه قرار گیرد. برای اینکه میوه سیب رشد کند، بهتر است باغ را روزانه یا هر دو روز یک بار آبیاری کنید. بنابراین می توانید مقدار آب را کاهش دهید اما مدارهای آبیاری (فواصل بین آبیاری ها) را کوتاه کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر فروت ست بر روی درخت لیمو

هرچه محلول پاشی پتاسیم را به اشکال مختلف بیشتر کنیم، نتیجه بهتری حاصل می شود. اما در نظر داشته باشید که این نتیجه زمانی حاصل می شود که آب کافی در اختیار گیاه قرار گیرد. در غیر این صورت محلول پاشی پتاسیم نتیجه خوبی نخواهد داشت و ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *