کود k60 برای درخت کیوی

همه درختان و گیاهان برای رشد و باردهی نیاز به ترکیبات مغذی و عناصر معدنی دارند. اگر خاک از نظر این عناصر کمبودهایی داشته باشد باید با کوددهی آن ها را رفع کرد تا گیاه به رشد طبیعی خود ادامه دهد. کود k60 یکی از انواع کودهای پتاسیم است که برای درختان استفاده می‌شود. استفاده از کود k60 برای درخت کیوی مزیت هایی دارد که در این مطلب به آن پرداخته می‌شود.

کود k60 چه ویژگی دارد؟

استفاده ازکودهای پتاسیم در کشاورزی و باغداری بسیار رایج است. با گذشت زمان و پی بردن به اثرات مهم و مفید این کودها، نقش کودهای حاوی پتاسیم در برنامه کوددهی درختان و گیاهان از قبل پررنگ تر شده است.

کود k60 برای درخت کیوی

پتاسیم از عناصر مهم در زندگی انسان ها و گباهان است. این عنصر در همه مراحل رشد یک گیاه و یا درخت موثر است. از آثار مهم و مزایای کودهای پتاسیم برای درختان افزایش مقاومت آن ها است. پتاسیم موجب می‌شود تا ریشه درختان در برابر عواملی مثل سرمای شدید و یخبندان و نیز گرمای شدید مقاومت کند و پوسیده نشود. در بخش های دیگر درخت هم اثری مشابه دارد و باعث می‌شود مقاومت ساقه و برگ بیشتر شده و دچار خمیدگی نشوند. همچنین موجب شده تا آفات و بیماری مختلف مثل انواع بیماری های قارچی، آسیب کمتری به درخت وارد کنند.

بیشتر بخوانید: کود k60 برای درخت هلو

کود k60 دارای درصد بالایی از عنصر پتاسیم بوده و در برنامه کوددهی درختان مختلف به ویژه درختان میوه نقش مهمی دارد. بازدهی و کارایی این کود امروزه ثابت شده است و باعث شده تا از آن استفاده زیادی شود. ترکیبات کود k60  به شکلی است که کمبود پتاسیم گیاه را در کمترین زمان جبران می‌کند. همان طور که گفته شد پتاسیم در مراحل رشد درخت بسیار اثر گذار است و کود k60 سرعت رشد زایشی گیاه را افزایش می‌دهد.

تاثیرات کود k60 روی درختان میوه

یکی از مهم ترین مشکلات و رایج ترین آن ها در بین باغداران میوه، کوچک بودن میوه ها و ریز بودن آن هاست. طبق نظر کارشناسان کشاورزی و آزمایشات آن ها علت این اتفاق کمبود پتاسیم در درخت است. پتاسیم باعث می‌شود تا وزن میوه افزایش یافته و طعم و رنگ بسیار بهتری داشته باشد. کود k60 باعث افزایش اندازه میوه ها می‌شود که در نهایت کیفیت میوه بیشتر شده و بازار خوبی برای آن به وجود می‌آید.

کود k60 برای درخت کیوی

کمبود پتاسیم در درختان هنگام میوه دهی و یا گلدهی کاملا مشخص می‌شود و کود k60 با ویژگی که دارد به سرعت می‌تواند این کمبود را جبران کند. اسیدآمینه های موجود در این‌ کود جذب و انتقال را در درخت افزایش می‌دهد. استفاده از کود k60 قبل و حتی بعد از میوه دهی امکان پذیر است و مفید واقع می‌شود.

کود k60 اغلب به شکل محلول وجود دارد. از آن جایی که  نوع خاک مناطق مختلف کشور به شکلی است که قابلیت جذب پتاسیم از طریق ریشه ها را ندارد. برای همین استفاده از کود k60 بصورت محلول پاشی مهم است و باعث می‌شود تا پتاسیم لازم از طریق برگ ها جذب گیاه شود.

درخت کیوی

کیوی میوه ای بیضی شکل با پوست قهوه ای رنگ و پرزدار است. قسمت گوشتی آن سبز رنگ و دانه های ریزی هم دارد. طعم ترش و گاهی شیرین دارد.  میوه کیوی اولین بار در کشور چین پرورش داده شد و سپس در دیگر کشورها رایج شد.

از نظر کارشناسان کیوی ارزش غذایی بالایی دارد و همچنین خواص زیاد مثل بهبود گوارش, موثر در لاغری و تنظیم فشار خون.  کم کالری است و برای لاغری میوه مفیدی است.

درخت کیوی بالارونده است و شاخه هایش حدودا به ۷ متر می رسند و باید با استفاده از میله ای به حفظ شاخه ها کمک کرد. ریشه های درخت بزرگ و عمیق هستند. روی برگ هایش پرز مانند است که به تبخیر و تعریق گیاه کمک می کند. آب و هوای مناسب برای رشد درخت کیوی هوای معتدل است ولی برای جوانه زدن یک دوره سرما لازم دارد. هوای سرد زمستان را تحمل می‌کند اما بهتر است در معرض گرمای بیشتر از ۴۰ درجه قرار نگیرد. همچنین اگر در فصل بهار سرمای شدید و ناگهانی اتفاق بیفتد به درخت آسیب می‌رسد.

کود k60 برای درخت کیوی

روش های کاشت و پرورش کیوی

روش های کاشت و تکثیر کیوی چند نوع است. مثل کاشت از طریق بذر و قلمه و کاشت نهال آن؛ درخت کیوی را می‌توان در گلخانه هم پرورش داد. در این روش چون حشرات نمی‌توانند گرده افشانی کنند باید گرده افشانی را با روش های مصنوعی انجام داد. خاک مناسبی که برای رشد و کاشت درخت کیوی مناسب بوده، خاک شنی است.

درخت کیوی سرعت رشد بالا دارد و میوه زیادی تولید می‌کند به همین علت خاکی که در آن کاشته شده باید از نظر مواد معدنی و مغذی, غنی باشد. کوددهی با کودهای مناسب این نیاز را برطرف می کند. درخت کیوی  به آبیاری زیادی برای رشد نیاز دارد و به ویژه در سال اول رشد و ریشه ها در این زمان باید کاملا مرطوب باشند.

از آن جایی که رشد شاخ و برگ درختان کیوی زیاد است هرس کردن درخت هم اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: فصل برداشت زعفران در خراسان جنوبی

کود k60 برای درخت کیوی چه کاربردی دارد؟

همان طور که گفته شد درخت کیوی از نظر رشد و‌ میزان باردهی سرعت زیادی دارد. کود k60 برای درخت کیوی موجب می‌شود تا پتاسیم لازم برای درخت تامین شود تا از کیفیت میوه ها کاسته نشود‌. همچنین رنگ پذیری میوه بهتر شده و‌ وزن و اندازه مناسبی خواهند داشت.

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *