پنجه آب( استفاده از کود فسفر بالا)

کوددهی یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار روی رشد گیاهان است. نیازهای غذایی گیاهان از طریق کوددهی منظم تامین می‌شود. کود فسفر بالا یکی از کودهای اساسی برای گیاهان مختلف است. در ادامه شما با استفاده از کود فسفر بالا برای گیاه گندم  مرحله پنجه آب گیاه آشنا خواهید شد.

آشنایی با گیاه گندم

گندم یکی از قدیمی ترین غلات و پرمصرف ترین آن ها به شمار می‌آید. گندم از محصولات استراتژیک در همه کشورهاست و خودکفایی کشور در تامین گندم موردنیاز موضوع بسیار مهمی است به این دلیل که گندم بخش بزرگی از غذای مردم را تشکیل می‌دهد. گندم گیاهی تک لپه و همچنین از گیاهان علفی یکساله است.

پنجه آب( استفاده از کود فسفر بالا)

این گیاه سرشار از فیبر و پروتئین و منبع مهمی از کربوهیدرات است. دانه گندم سرشار از مقادیر زیادی ویتامین های مختلف و اسیدآمینه های ضروری است. این گیاه در همه مناطق قابلین رشد دارد و مختص اقلیم خاصی نیست. حتی در مناطق سردسیر هم گندم را پرورش می‌دهند. در ایران هم در حدود نیمی از اراضی کشور تحت کشت گندم هستند.

بیشتر بخوانید: کود گوگرد برای سیب زمینی

گندم برای رشد به خاک مناسب، نور کافی، آبیاری به موقع و کوددهی کافی نیاز دارد و آماده کردن این شرایط باعث رسیدن به محصولی پربار از گندم خواهد شد.

کود فسفر بالا چه کودی است؟

فسفر یکی از عنصرهای درشت مغذی مهم است. این عنصر در زراعت و پرورش محصولاتی همچون غلات و محصولات دانه ای نقش مهمی دارد. زمانی که در یک زمین کشاورزی به شکل مستمر کشت انجام می‌دهند، حاصلخیزی خاک هر بار کمتر می‌شود و در نتیجه جذب عناصر مغذی مثل فسفر کاهش پیدا می‌کند. عنصر فسفر قدرت حلالیت کمی دارد و این موضوع باعث می‌شود تا به  صورت یکنواخت در خاک جذب نشود‌.

از مهم ترین مزایای عنصر فسفر برای گیاهان افزایش رشد ریشه، تسریع در گلدهی، زود رسیدن محصول، افزایش کیفیت محصول و بهبود مقاومت گیاهان در برابر عوامل محیطی هستند. برای تامین فسفر موردنیاز گیاهان باید کوددهی با کودهای فسفر بالا را انجام داد.  همان طور که گفتیم حلالیت فسفر کم است و با انجام کوددهی همه کود به یکباره جذب گیاه نمی‌شود و مقداری از آن حدود یکسال طول می‌کشد که در خاک جذب شود.

استفاده از کود فسفر بالا برای گندم

علت کمبود فسفر در گندم به علت کوددهی نادرست و یا به علت کمبود شدید فسفر طبیعی موجود در خاک، اسیدیته بالای خاک و همچنین قلیایی بودن خاک است. خاک خشک و خاک سرد هم جذب فسفر را تا حد زیادی با کاهش روبه رو می‌کنند. از عوارض کمبود  فسفر در گندم کاهش رشد است.

پنجه آب( استفاده از کود فسفر بالا)

کوددهی با کود فسفر بالا  باید از همان ابتدای رشد گندم انجام شود که زمان آن ۵ هفته ابتدایی رشد گندم بعد از کاشت بذر است. با این کوددهی تنها ۱۵ درصد از فسفر جذب می‌شود ولی همین مقدار کم هم  برای بهبود عملکرد گیاه کافی است. بقیه فسفرها ذخیره می‌شوند و در مراحل بعدی رشد گیاه از آن استفاده می‌کند. فسفر نقش زیادی در افزایش پنجه زایی گندم دارد. به همین علت  از کود فسفر بالا در مرحله پنجه آب استفاده می‌کنند. آبیاری و کوددهی در این مرحله نقش مهمی در افزایش پنجه ها دارد.

پنجه آب چیست؟

آبیاری برای گیاه گندم اهمیت ویژه ای دارد. اگر گندم رطوبت کافی دریافت نکند رشد دانه های گندم با مشکلاتی روبرو می‌شود  مثل کوچک ماندن دانه ها و خشک شدن آن ها. دفعات آبیاری و روش انجام آن به نوع گندم کشت شده بستگی دارد. گندم با دو روش کشت دیم و کشت آبی کاشته می‌شود.

در کشت دیم رطوبت گیاه از طریق نزولات آسمانی تامین می‌شود. اما در کشت آبی باید به صورت منظم و اصولی آبیاری را انجام داد. با توجه به وسعت زیاد مزارع گندم، انتخاب روش مناسب آبیاری مهم بوده و هنگام بحران آب و کمبود منابع آبی باعث صرفه جویی می‌شود. روش آبیاری قطره ای برای مزارع گندم  روش آبیاری مناسبی است و مزایای زیادی دارد. از قرار گرفتن گیاه در تنش خشکی جلوگیری می‌کند و هم به حفظ منابع آب کمک می‌کند. همچنین کوددهی هم  با این روش راحت تر انجام می‌پذیرد.

پنجه آب( استفاده از کود فسفر بالا)

مراحل آبیاری گندم

خاک آب: پس از کاشت بذر گندم به سرعت انجام می‌شود و رطوبت لازم برای برای رشد جوانه را تامین می‌کند.

پی آب: این مرحله از آبیاری مانع سله شکنی خاک شده و در یکدست شدن خاک نقش دارد.

پنجه آب: پنجه زدن یکی از مهم تریم مراحل رشد گندم است. گیاه گندم از چند ساقه تشکیل می‌شود که به اولین ساقه که از خاک بیرون آمده ساقه اصلی و به ساقه های بعدی پنجه می‌گویند. آبیاری در این مرحله را پنجه آب می‌گویند. این مرحله همزمان با کوددهی قابل انجام است  و همان طور که گفته شد کود فسفر در این مرحله  فواید بسیار زیادی برای گیاه دارد.

ساق آب: این مرحله زمانی انجام می‌گیرد که گیاه به اصطلاح به ساقه می‌رود.

بیشتر بخوانید: کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ برای هلو

خوش آب: چهارمین مرحله ازآبیاری گندم در زمان ظهور خوشه های گندم انجام می‌شود.

گل آب: وقتی گیاه گندم به گلدهی می‌نشیند برای انجام بهتر گرده افشانی  آبیاری گل آب را انجام می‌دهند.

دان آب: آخرین مرحله آبیاری اهمیت ویژه ای دارد. در این مرحله معمولا هوا گرم است و برای پر شدن دانه های گندم به آب زیادی نیازاست. اگر آب کافی تامین نشود منجر به  پر نشدن دانه ها، چروکیدگی آن ها و در نهایت کاهش محصول قابل برداشت می‌شود.

استفاده از کود فسفر بالا و شناخت مراحل مختلف رشد گندم به تولید میزان محصول مطلوب کمک زیادی می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *