کود 10 52 10 برای درخت فندق

درخت فندق در اصل بومی اروپا و آسیا است. ازتفاع نرمال آن به صورت میانگین در حدود ۱.۵ متر می باشد . از آن جا که درخت فندق ارتفاع و گستردگی کمی دارد می توانید در باغی با مساحت نسبتا کم تعداد تسبتا زیادی از درختان فندق را بکارید. این در حالی است که سایر درختان مانند درخت گردو به علت داشتن شاخه های گسترده نیاز است با فاصله ده متری از هم کاشته شوند. البته لازم به ذکر است که درخت فندق با وجود داشتن جثه کوچک اما ریشه های عمیق و گسترده ای دارد و با رعایت فاصله استاندارد میان درختان از گره خوردن ریشه ها جلوگیری خواهید کرد.به علاوه معمولا درختان فندق پر ثمر هستند و علیرغم اندازه کوچکشان محصول فراوانی می دهند که این به لحاظ اقتصادی امتیاز مناسبی به شمار می رود. اما این محصول فراوان با کوددهی و تغذیه درست درخت فندق به وجود می آید. کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ برای درخت فندق از جمله کودهای مفید است که در ادامه درباره خواص آن بیشتر می خوانیم.

انواع روش های کاشت درخت گردو

  • جوانه گیری از بذر که خود میوه فندق است
  • جدا کردن پا جوش های درخت فندق
  • خوابانیدن
  • پیوند زدن درخت فندق

کود 10 52 10 برای درخت فندق

چرا استفاده از کود برای پرورش درخت فندق مهم است؟

حدود سه تا پنج سال طول می کشد تا درخت فندق به بار بشیند. این یعنی از لحظه اول کاشت نهال تا روزی که بتوانید اولین حاصل دسترنج خود را از آن برداشت کنید و یا سود اقتصادی از آن داشته باشید حدود پنج سال زمان می برد. بنابراین مهم است که بتوانیم پس از این مدت طولانی محصولی ارزنده و پر بار برداشت کنیم.

بیشتر بخوانید: کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ برای درخت پسته

کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ یا  NPK برای درخت فندق

کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ برای درخت فندق کود ریشه افزا و بسیار مقوی بوده و برای آن مناسب می باشد. کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ یا همان NPK  بیشترین درصد فسفر را در بین کود های موجود در بازار دارد و به علت همین مقدار بالای فسفر به کود ریشه افزا معروف است. زیرا وجود فسفر در خاک تاثیر مستقیم بر رشد و افزایش ریشه می گذارد.

ترکیبات کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ عبارت است از: ۱۰ درصد نیتروژن، ۵۲ درصد فسفر و ۱۰ درصد پتاسیم. سایر ترکیبات این کود بستگی به کارخانه تولید کننده آن دارد، ولی معمولا شامل آهن، روی، پتاس، منگنز و… می شود. به هر حال با توجه به اینکه کارخانه های زیادی در داخل و خارج کشور اقدام به تولید کود NPK می کنند بهتر است برای اطلاع از ترکیبات دقیق کودی که خریداری می کنید، ترکیبات نوشته شده در پشت بسته بندی کود را مطالعه کنید.

فواید کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ برای درخت فندق چیست؟

کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ به علت داشتن ترکسبات غنی و درصد بالای فسفر غذای کاملی برای انواع گیاهان به شمار می رود. اما بهتر است برای پاسخ دادن به سوال فوق به تاثیر هر کدام از مشتقات کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ بر رشد گیاه اشاره کنیم؛

کود 10 52 10 برای درخت فندق

  • فسفر: فسفر مهم ترین عاملی است که گیاه برای رشد به آن نیاز دارد. وجود فسفر فراوان در خاک می تواند سبب گسترش ریشه شود که در نتیجه آن شاهد رشد هرچه سریع تر درخت و بهبود کیفیت آن هستیم. زیرا در نتیجه گسترش ریشه، گیاه می تواند مقدار بیشتری از مواد مغذی را به خود جذب کند.
  • نیتروژن: نیتروژن تاثیر زیادی بر رشد و مقاومت شاخه ها و تنه درخت می گذارد.
  • پتاسیم: اگر میوه های با کیفیت تری می خواهید لازم است مقدار پتاسیم خاک را زیاد کنید. زیرا پتاسیم با کمک به فتوسنتز و غذا سازی گیاه باعث می شود میوه های شما کیفیت بیشتری داشته باشند.
  • آهن: از فواید آهن برای گیاه می توان به جلوگیری از زرد شدن زود هنگام برگ گیاه و پژمرده شدن آن ها اشاره کرد. همچنین با افزایش سطح آهن خاک می توانید از پلاسیدگی زود هنگام میوه ها جلوگیری کنید.
  • روی: روی سبب افزایش مقدار گلدهی می شود. با استفاده از کود NPK می توانید مقدار گلدهی باغ را تا حد زیادی افزایش دهید.

طریقه مصرف کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ برای درختان فندق به چه صورت است؟

کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ را به صورت محلول در آب می توانید به کار ببرید. با این که کود NPK به صورت پودر بسته بندی شده در بازار به فروش می رسد و به راحتی در آب حل می شود. معمولا توصیه می شود که برای استفاده خانگی و کود دهی گلدان ها یک قاشق چای خوری از کود را در یک لیوان آب حل کنیم. شما می توانید دستور العمل های این چنینی را پشت بسته بندی کود بخوانید اما به هر حال توصیه می کنیم که برای کود دهی به زمین زراعی خود ابتدا نمونه ای از خاک مزرعه را به آزمایشگاه های خاک شناسی ببرید و مطابق نیاز زمین خود برای کود دهی اقدام کنید.

پس از ترکیب پودر با آب شما می توانید از محلول به دست آمده برای آبیاری درختان خود استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که لازم نیست در تمام مراحل آبیاری از محلول استفاده نمایید زیرا استفاده بیش از اندازه ی کود برای گیاه نیز توصیه نمی شود.

کود 10 52 10 برای درخت فندق

از آن جا که درخت فندق درختی کم آب است و پس از بالغ شدن نیاز به آب زیاد نخواهد داشت، می توان در هر مرتبه آبیاری درخت بالغ از کود استفاده کرد اما برای نهال های تازه که دفعات آبیاری زیاد است این عمل توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید: تاثیر فروت ست بر روی درخت گوجه سبز

بهترین زمان برای کود دهی درخت فندق

بهترین زمان برای کود دهی معمولا بستگی به نوع کود دارد، اما اگر انتخاب شما کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ می باشد باید توصیه کنیم که درست پیش از شروع فصل گلدهی درخت اقدام به کود دهی کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *