بهترین زمان هرس درخت کیوی

هرس بخش مهمی از مراقبت مناسب از گیاهان است. پس از کاشت ، درخت کیوی باید در طول زندگی خود هرس شود تا فرم، اندازه و حداکثر تولید میوه را حفظ کند. پیرایش گیاه کیوی تنها راه نگه داشتن یک درخت کیوی سالم با محصول خوب، رعایت یک برنامه هرس منظم است. هرس به ایجاد یک چارچوب قوی برای گیاه، رشد متعادل با تولید میوه و توسعه نوع سایبان باز که از نور کارآمد استفاده می کند، کمک می کند. برای هرس کیوی باید در نظر داشت که انواع مختلفی برای هرس آن وجود دارد و نمونه های نر و ماده دقیقاً به یک اندازه هرس نمی شوند. در این مقاله با ما همراه باشید تا درباره بهترین زمان هرس درخت کیوی بیشتر بدانید.

چگونه کیوی را هرس کنیم؟

کیوی گیاهی است که دو نوع هرس روی آن انجام می شود. بیایید با هر یک به تفصیل آشنا شویم:

هرس سازند

آموزش هرس بسیار مهم است تا گیاه ما ساختار محکمی داشته باشد و بتواند شاخه های اصلی را به خوبی پشتیبانی کند. این هرس آموزشی در ۳ یا ۴ سالگی کیوی ما و در فصل زمستان انجام می شود. در این زمان گیاه غیرفعال است و فقط روی یک تنه و یک جفت بازوی جانبی هدایت می شود .

بهترین زمان هرس درخت کیوی

در این نوع هرس هیچ تفاوتی بین نمونه های نر و ماده وجود ندارد.

هرس میوه

این هرس مهم ترین است تا درخت بتواند تعادل خوبی بین رشد رویشی و تولید میوه به دست آورد. این هرس هم در زمستان و هم در تابستان انجام می شود و در نمونه های نر یا ماده متفاوت است.

بیشتر بخوانید: کود برای ریشه زایی

هرس زمستانه برای نمونه های ماده

با این هرس، سطح تولید میوه را با توجه به تعداد شاخه ها و جوانه های هر گیاه مشخص می کنیم. کیوی فقط در شاخه های متولد شده در آن سال در شاخه های تشکیل شده در سال قبل میوه می دهد. هرگز در جایی که قبلاً تولید کرده است میوه نمی دهد.

بنابراین ما را وادار می کند تا جوانه های بارور را به خوبی توزیع کنیم و شاخه های جانبی را که قبلاً تولید شده اند از بین ببریم.

هرس زمستانه برای نمونه های نر

این هرس برای به دست آوردن بیشترین گلهای مناسب برای گرده افشانی است . قدیمی ترین و ضعیف ترین شاخه ها یا آنهایی که روی گیاه ماده سایه می اندازند باید حذف شوند.

هرس تابستانی برای گیاهان ماده

این هرس برای حذف برخی از شاخه های بی علاقه برای میوه دهی و کاهش پوشش گیاهی انجام می شود. به این ترتیب می توان تهویه و روشنایی شاخه های تجدید شونده را افزایش داد. این هرس در اواسط بهار انجام می شود.

بهترین زمان هرس درخت کیوی

هرس تابستانی گیاهان نر

این هرس در اواخر گلدهی انجام می شود و برای جلوگیری از سایه زدن گیاهان ماده پس از گرده افشانی و اطمینان از تجدید چوب لازم و کافی برای فصل بعد انجام می شود.

کیوی ها چه زمانی هرس می شوند؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم، هر نوع هرس در زمان خاصی از سال انجام می شود . به عنوان مثال، آموزش هرس، از آنجایی که شامل برداشتن کل شاخه ها است، در پایان زمستان انجام می شود، زیرا در آن زمان است که شیره هنوز به آرامی اما به طور فزاینده ای سریعتر در گردش است، چیزی که به بهبود سریع زخم های هرس کمک می کند.

از طرف دیگر، هرس تابستانی شامل حذف ساقه های سبز و در نتیجه نازک تر است، بنابراین از بین رفتن شیره کمتر است.

تکنیک کلی هرس درخت کیوی

بخش هایی از کیوی را در اطراف شاخه های دیگر یا گیاهان مجاور حذف کنید. هنگامی که این شاخه ها را هرس می کنید ، از هرس تیز و استریل شده استفاده کنید. برش ها را در زاویه های ۴۵ درجه ای در حدود ۲.۵ سانتی متر از تاک اصلی انجام دهید. در مرحله بعدی هرس درخت کیوی بالغ ، برای از بین بردن شاخه های متقاطع بیشتر تلاش کنید. این شامل شاخه هایی است که در حال رشد یا عبور از شاخه های دیگر هستند. مجدداً این موارد را ۲.۵ سانتی متر از ساقه تاک اصلی برش دهید.

نکات تکمیلی مربوط به هرس کردن کیوی

بطور کلی ۳ تا ۵ سال طول می‌کشد تا ساختار اصلی درخت کیوی شما کامل شود. در پایان اولین فصل رشد ، اگر تنه اصلی به بالای سیم ها نرسیده باشد ، آن را به ۴ تا ۸ جوانه از زمین ببرید. این کار فقط در پایان اولین فصل رشد انجام می شود. تاک شما باید یک تنه واحد داشته باشد که یک پایگاه قوی را تشکیل می دهد. این تنه هرس نمی شود مگر اینکه ضعیف یا مجروح شود. از تنه ، دو شاخه اصلی با شکل گیری ساختار y رشد می کنند.

بهترین زمان هرس درخت کیوی

از دو شاخه اصلی که در آن ، شاخه هایی که با زاویه ۹۰ درجه هستند ، رشد می کنند. اینها دو تا سه سال میوه می گیرند و با شدت رشد می کنند. قسمت های جانبی باید بر روی سیم های بیرونی هر ۲۰ تا ۴۰ سانتی متر کشیده شوند.

بیشتر بخوانید: کوددهی درخت شلیل

کلام آخر

هرس کیوی باید در حالی که گیاه خفته است و بیشتر در فصل خنک انجام گیرد. با این حال ، شما همچنین باید در طول تابستان چندین بار شاخه ها را به عقب برسانید تا آن را تحت کنترل خود نگه دارید. تکنیک برای هرس درخت بالغ کیوی کمی متفاوت است. اگر از هرس غفلت کنید ، کیوی ها به سرعت در یک آشفتگی درهم و برهم رشد می کنند. در صورت وقوع این گیاه ممکن است گیاه تولید میوه را متوقف کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *