کود برای درشت شدن خرما

خرما از محصولات مهم کشاورزی در کشور ماست که سهم مهمی در صادرات نیز دارد. به همین علت کشاورزان به دنبال بازارپسندی بیشتر این محصول برای پیدا کردن جایگاه محصول خود در بازارهای جهانی هستند. یکی از مشخصات ظاهری که باعث افزایش محبوبیت این محصول بین خریداران خواهد شد ، درشت بودن اندازه خرماست که نیاز به برنامه کود دهی مشخص دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

نکات نگهداری مناسب برای درشت شدن خرما

برای کاشت نخل، مکانی را با آفتاب کامل را انتخاب کنید.درخت نخل می تواند در ماسه ، لوم یا حتی خاک رس رشد کند. این درخت تحمل خشکسالی را دارد اما هنگام در آوردن گل و میوه به آب زیادی احتیاج دارد. درختان را در بهار یا پاییز برای بهترین نتیجه بکارید.

کود برای درشت شدن خرما

برای تولید میوه به درختان نر و ماده نیاز خواهید داشت زیرا تکثیر آن و تولید میوه به وسیله عمل گرده افشانی صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید: کود npk برای سیب زمینی

نخل برای زنده ماندن به دمای بالاتر از ۶درجه  سانتیگراد نیاز دارد. گرده افشانی در ۳۵درجه سانتیگراد صورت می گیرد و میوه ها به شبهای گرم نیاز به دمای خشک و گرم دارند. درخت ها بزرگ می شوند ، تا ۳۶متر و می توانند به مدت ۱۰۰ سال زندگی کنند.

پس از ایجاد درختان ، به ندرت نیاز به آب دادن آنها خواهید داشت. نخل های خرما خاک خشک را ترجیح می دهند و رطوبت اضافی می تواند رشد را مهار کند. علفهای هرز و چمن را در شعاع ۱.۵ متر از پایه دور نگه دارید. این باعث افزایش اندازه میوه می شود و سال بعد محصول را تضمین می کند

کود مورد نیاز برای درشت شدن خرما

میان گونه های فراوان خرما حدود ۴۰۰ گونه مختلف در ایران کشت می شوند که با وجود تفاوت نژادی در نکات نگهداری و تغذیه ای نسبتا مشابه هستند.

درخت نخل برای رشد خوب و تولید اقتصادی به مقادیر زیادی ماکرو و ریز مغذی نیاز دارد. بنابراین ، کاربرد کود یک فرآیند مهم است که باعث افزایش تولید خرما می شود و کیفیت میوه ها را بهبود می بخشد.

اگر گیاه سالم به نظر نرسد ، ممکن است در یک یا چند ماده مغذی ضروری کمبود داشته باشد ، یا ممکن است مشکل آفات یا بیماری داشته باشد. پس از کاشت درختان نخل ، باید از درختان نخل مراقبت خوبی داشته باشید. نخل ها علاوه بر آبیاری و پشتیبانی ، به تغذیه و کنترل آفات و بیماری ها نیز نیاز دارند.

به طور کلی کود مورد نیاز برای یک درخت نخل حاوی موارد زیر است.

  • نیتروژن
  • پتاسیم
  • فسفات
  • اهن
  • منگنز
  • منیزیم

نیتروژن

نیتروژن برای هر گیاه مهم است و حدود ۳ ٪ تا ۴ ٪ از ترکیب آن را تشکیل می دهد که بیش از هر ماده معدنی است. نیتروژن یکی از مهمترین پروموتر رشد  گیاهان است. این کمک می کند تا با ایجاد اسیدهای آمینه ، درخت نخل رشد کند.

کود برای درشت شدن خرما

بدون نیتروژن ، گیاهان نمی توانند پروتئین ها را سنتز کنند و سرانجام خواهند مرد. این پروتئین ها یا واحدهای ساختاری مهم گیاهان هستند یا به عنوان آنزیم عمل می کنند و آنها را قادر می سازد فرآیندهای بیوشیمیایی مورد نیاز برای بقا را انجام دهند. نیتروژن به درختان نخل با ATP کمک می کند (آدنوزین Tri-فسفات) ، یک ترکیب انرژی اساسی که باعث می شود گیاهان بتوانند تمام چرخه های طبیعی خود را انجام دهند.

فسفات

این یک مؤلفه مهم بسیاری از کارکردهای گیاهی مانند رشد درخت نخل و تولید مثل را تشکیل می دهد. گیاه باید مقدار کافی فسفات داشته باشد ، که به آن کمک می کند تا کیفیت میوه خود را حفظ کند

پتاسیم

این عنصر اساساً در حرکت همه قندها و مواد مغذی ضروری از طریق گیاه نقش دارد. پتاسیم به عنوان یک ریز مغذی در گیاهان طبقه بندی می شود ، زیرا آنها در طول زندگی مقادیر زیادی از آن را مصرف می کنند. پتاسیم حرکت آب را ترویج می کند ، همچنین ، فعال شدن آنزیم ها در گیاه را تحریک می کند ، که به ساخت نشاسته ، پروتئین و ATP (انرژی) کمک می کند. علاوه بر این ، فتوسنتز را تسریع می کند. تأمین ایده آل پتاسیم ضروری است زیرا همچنین باز و بسته شدن روزنه های گیاهی را تنظیم می کند.

باز و بسته شدن روزنه های گیاهی ، که امکان تبادل گاز اکسیژن و دی اکسید کربن را فراهم می کند. برای برخی از گونه های درختان نخل ، این آسیب در طول زمستان را محدود می کند ، هنگامی که گیاه مستعد کم آبی است.

همچنین کو مناسب کودی است که علاوه بر این عناصر حاوی مقادیر مناسب روی ، آهن ، منیزیم و منگنز نیز باشد.

کود NPK

درختان نخل بزرگ هستند ، آنها به کود با کیفیت خوب نیاز دارند که تمام نیازهای اساسی آنها را برآورده می کند. کود NPK را با نسبت ۳-۱-۳ انتخاب مناسبی است. این کود به آرامی مواد مغذی را آزاد می کند و به گیاه زمان زیادی می دهد تا همه آنها را جذب کند.

نکات کود دهی درخت نخل

همه کودها برای لقاح درختان نخل ایده آل نیستند. استفاده نکردن از فرمول کود مناسب مانند کود سریع آزاد ، می تواند باعث آسیب شدید به درخت و حتی مرگ آن شود.

کود برای درشت شدن خرما

بهتر است یک یا دو بار در سال از کود برای درشت شدن خرما استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که نخل ها در طول فصل رشد ، مواد مغذی کافی را دریافت می کنند. ماه های فصول بهار و تابستان ، بهترین زمان کود دهی درخت نخل است.

بیشتر بخوانید: کود ۱۹۶۳ برای انگور

کلام پایانی

درست همانطور که افراد برای عملکرد مؤثر به یک رژیم غذایی سالم احتیاج دارند ، درختان نخل به مواد مغذی مناسب احتیاج دارند. مواد مغذی مهم که می تواند تفاوت زیادی در ظاهر کلی و سلامت خرما ایجاد کند. توانایی تشخیص این نواقص در اوایل فقط نمی تواند ایده ای راجع به آنچه گیاه نیاز دارد به شما بدهد ، بلکه می تواند هرگونه آسیب طولانی مدت ناشی از کمبودهای مغذی را خنثی کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *