کود سه بیست پودری بهتر است یا مایع؟

کودهای پودری و مایع از لحاظ مصرف و ظاهری با هم متفاوت هستند اما هدفی که برای استفاده آنها داریم یکسان است اما شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که کود سه بیست پودری بهتر است یا مایع؟  قبل از آنکه به این مطلب بپردازیم بهتر است که راجع به دلیل استفاده از کود سه بیست برایتان بازگو کنیم.

کود سه بیست

گیاه برای اینکه بتواند زندگی کند به خاک و آب و نور خورشید احتیاج دارد اما بعد از مدتی دیگر برای اینکه بهتر رشد می کند به کود هم احتیاج پیدا می کند، یکی از روش های تغذیه گیاه کود دادن به خاک می باشد اینکه خاک بعد از مدتی مواد مورد نیاز گیاه را دارا نیست و یا اینکه خود گیاه مقداری که به این مواد احتیاج دارد افزایش پیدا میکند از این رو پیشنهاد می‌شود که با اضافه کردن کود این نیاز را برطرف کنید، این کود از نوع کود های npk محلول در آب می باشد درست است که بر روی کود سه بیست عدد های نوشته شده نشان دهنده این هستند که کود دارای یک مقدارو میزان ازت و فسفر و پتاسیم است اما در اصل میزان نیتروژن این کود بیشتر از بقیه عنصر هاست  و میتوانید برای گیاهان برگی از آن بهره گیرید اما این را به یاد داشته باشید که برای گیاهان گوشتی از آن به اندازه خیلی زیاد استفاده نکنید.

کود سه بیست پودری بهتر است یا مایع؟

در بازار کود می تواند به دو صورت مایع یعنی محلول و پودری موجود باشد باید باغدار و کشاورزان با توجه به نیاز گیاه کودی که قرار است مصرف کند را پیدا کند از این رو کود سه بیست هم برای گیاهان آپارتمانی و هم برای باغات دارای مزایای بسیار زیادی است چون که ۲۰ درصد نیتروژن و ۲۰ درصد پتاسیم و همچنین ۲۰ درصد فسفر را در خود جای داده است، در ادامه به مزایای کود های پودری و مایع خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: کود کامل مایع خارجی

فواید کودهای پودری

کودهای پودری همچون کود های ‏npk و کودهای پودری ۲۰ ۲۰ ۲۰ که نیازهای غذایی گیاهان را تامین میکنند باید ویژگی هایی را دارا باشد که تا مورد استفاده بهتر و راحت تر گیاه قرار گیرد این کودها باید محلول در آب باشند تا بتوانند موجب جذب با سرعت بیشتر توسط گیاه شوند به دلیل اینکه کودهای پودری یا گرانولی در کارخانه تولید می شوند دارای مواد شیمیایی هستند به خاطر داشتن مواد نفتی از ویژگی جذب شدن فاقد هستند و حتما لازم است که در آب حل بشوند وبعد از آن استفاده گردد.

می توان کودهای پودری را در مدت طولانی نگهداری کرد چون که معمولاً تاریخ انقضای بیشتری دارد همچنین آن را میتوان با کود های طبیعی حیوانی هم مخلوط کرد و برای چالکود از آن استفاده نمود، به دلیل اینکه کودهای پودری دیرتر به خاک جذب می شوند برای خاک ماندگار تر هستند این کودها از نظر اقتصادی به صرفه تر هم می باشند.

معایب کود پودری سه بیست

به هنگام استفاده از کودهای پودری لازم است که دستگاه های خاصی را به کار بگیرندباید در یک ظرف بزرگی حل بشوند و بعد از آن مورد استفاده قرار گیرند و یا اینکه به نیروی کار احتیاج دارند هزینه بیشتری هم مصرف می شود، استفاده کردن از این کود به خاطر اینکه کشاورز از مقدار استفاده اش آگاهی کامل ندارد امکان دارد موجب وارد شدن خسارت به زمین و محصول شود‌.

کود سه بیست پودری بهتر است یا مایع؟

مزایا و معایب کود مایع سه بیست

اینکه کشاورز بتواند هرچه سریع تر نیاز غذایی گیاه را برطرف کند بسیار دارای اهمیت است به همین خاطر هم استفاده کردن از کود محلول سه بیست برای گیاه بسیار بهتر است.

کود مایع به خاطر اینکه میزان مصرف آب قابل کنترل و اندازه گیری است کنترل شده تر بوده و موجب بوجود امدن خسارت به خاک و گیاه نمی گردد، به خاطر اینکه کود های محلول میتوان آن هارا رقیق کرد برای گیاهان مختلف که به درصد های مختلف نیاز دارند هم قابل استفاده اندو یا یگ گیاه در مراحل مختلف خود به مقدارمواد مصرفی متفاوتی هم احتیاج دارند که میتوان آن هارا کنترل کرد.

برای گیاه جذب کود مایع راحت تر می باشد و سرعت جذبش هم بیشتر است این خصوصیت به خاطر اینکه به گیاه سریع تر جذب می شود کشاورز اطلاع دارد که در چه بازه زمانی از چه کودی بهره گیرد.

کود سه بیست پودری بهتر است یا مایع؟

معایب کود مایع سه بیست

بعضی از کود های مایع اگر در یک مدت زمانی در یک جا بمانند فاسد نی شوند و دیگر نمیشود آن هارا استفاده کرد، بدلیل اینکه دارای بسته بندی خاص تر و پیچیده تراز کود های پودری هستند قیمتشان هم گران بوده و تقاضا برایش کم است.

بیشتر بخوانید: اسید هیومیک برای درخت سیب

برای گیاهان آپارتمانی و استفاده کردن در منزل انتخاب کردن و خریدن کود npk اهمیت بالایی ندارد و میتوانید از هرنوع کودی چه مایع و چه پودری برای گیاهتان استفاده کنید همچنین به این موضوع هم دقت داشته باشید که هرگیاه باتوجه به نیازی که خود دارد باید کوددهی هم شود.

۱ دیدگاه

  • کود ۳بیست شوک را من حدود چهار سی سی در یک و نیم لیتر آب مخلوط کرده و به گیاهان آپارتمانی همیشه هنگام آب دهی می‌کنم نتیجه عالی گرفتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *