کود آلمکس برای نارنگی

از پرمصرف ترین محصولاتی که در کشور ما ایران پرورش دادنش بسیار رایج است مرکبات هستند؛ به خاطر این که قیمت نهال مرکبات بالا است و سود اقتصادی که ازمحصولات درخت های مرکبات بعد از به بلوغ رسیدنشان حاصل می شود، استفاده کردن ازکودی که توانایی این را داشته باشد که رشد نهال ها را سریع تر بکند و باعث افزایش بنیه و قدرت آنها برای سالهای آینده می شود اهمیت دارد؛ اسید هیومیک برای درختان تاثیری دارد که هیچ کودی نمی تواند جای آن را بگیرد.در ادامه به موضوع کود اسید هیومیک برای مرکباتی همچون نارنگی خواهیم پرداخت.

کود اسید هیومیک برای مرکبات ای همچون نارنگی

اسید هیومیک باعث بیشتر شدن باردهی درختان مرکبات در کل سال ها می شود و و برای آنها عمر مفید طولانی به ارمغان می آورد این ماده ارگانیک باعث گسترش یافتن سلول های ریشه ای درخت های مرکبات شده و عنصر های غذایی اطراف ریشه را در دسترس درخت قرار داده و در نهایت محصول خوش طعم و با کیفیتی را به عمل می رساند.

کود اسید هیومیک برای مرکباتی همچون نارنگی

اسید هیومیک برای مرکبات ای همچون نارنگی فقط همین یک کاربرد را ندارد بلکه نقشهای مختلف و فراوان بسیار زیادی روی درخت های میوه برای بیشتر شدن باردهی آن ایفا می کند و باعث این می شود که کشاورزان و باغداران با صرف هزینه کمتری به محصولات باکیفیت تری دست یابد.

بیشتر بخوانید:  کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ برای درخت بادام

اسید هیومیک چگونه بر روی درختان مرکبات تاثیر می گذارد و موجب افزایش میوه دهی و تولید آن می شود؟

بستر اصلی کاشت درخت های مرکبات خاک است که می تواند به طور مستقیم روی رشد مرکبات همچون نارنگی تاثیر بگذارد و کیفیت و کمیت میوه را تعیین کند، اگر خاک به هر طریقی مناسب نباشد به درختان امید چندانی نمی توان داشت مثلا اگر مرکباتی مثل نارنگی در بستر قلیایی تهی و شور از مواد آلی کاشته شود دیگر چه انتظاری می توان درخت داشت؟

وجود داشتن ماده شگفت‌انگیزی همچون اسید هیومیک استفاده کردن از آن می تواند سرنوشت درختها را تغییر دهد چون که یکی از اصلی ترین ماده تیمار کننده خاک و فراهم کردن بی نقص شرایط برای جذب عنصر های غذایی به شمار می رود.

اسید هیومیک باعث میشود که شوری خاک کم و رفع شود و همچنین آهکی بودن بستر کشت را کم میکند، از دیگر ویژگی های اسید هیومیک کاهش تجمع فلزهای سنگین اطراف ریشه و بیشتر کردن تحرک میکروارگانیسم سریع کننده رشد مرکبات است و مواد آلی و هوموس خاک را تامین میکند.

تعداد اثر هایی که اسید هیومیک بر روی مرکبات می گذارد آنقدر زیاد است که ما قصد داریم فقط تعدادی از آنها را برای شما در این مقاله ذکر کنیم.

کود اسید هیومیک برای مرکباتی همچون نارنگی

اسید هیومیک چه تاثیری روی رشد مرکبات دارد؟

یکی از مهمترین اثرات اسید هیومیک بهبود دادن راندمان و عملکرد ریشه در جذب بهتر مواد مغذی است؛ منجر به جذب بیشتر عنصر آهن میشود آهن از عنصرهای لازمی است که بهبود مرکبات و طعم آن ها کمک می کند کم بودن آن مانع از رسیدن میوه های نارنگی و پرتقال و لیمو شیرین و مابقی مرکبات میشود، دلیل اینکه این عنصر را به صورت مجزا و جداگانه ذکر کردیم این است که جذب کم کم و سخت آن در نبودن اسید هیومیک به وسیله درخت های مرکبات است.

اسید هیومیک موجب جلوگیری مرکبات از پیری زودرس میشود و جلوی عدم باردهی آن را میگیرد و به آنها شادابی را هدیه میدهد، به تقویت ریشه ها در برابر آسیب ها می پردازد و آن را از خسارت ها و بیماری های ریشه ای کنترل می کند.

اسید هیومیک باعث اصلاح فیزیکی ساختار خاک و جنبه بیولوژیکی و شیمیایی آن می شود و هوموس مورد نیاز خاک را تامین میکند برای عملکرد بهتر ریشه و به جذب بالای نور خورشید منجر می شود.

اسید هیومیک بر روی مرکبات روی میزان نفوذ پذیر بودن غشای درخت ها اثر می گذارد و آنها را افزایش داده و زیاد میکند، همچنین روی باز و بسته شدن روزنه ها به دلیل وجود داشتن پتاسیم در ساختارش تاثیر می‌گذارد و از خارج شدن آب اضافی از درخت پیشگیری می کند.

استفاده کردن از اسید هیومیک همراه با کود های شیمیایی روند جذب آنها را آسان کرده و از اثرهای منفی که می گذارند و نداشتن تعادل عنصرهای غذایی و جمع شدن پسماند کودهای شیمیایی جلوگیری می کند به عبارتی دیگر اسید هیومیک می تواند مانع باشد برای مسموم شدن درختان.

کود اسید هیومیک برای مرکباتی همچون نارنگی

کودهای شیمیایی که راحت شسته می شوند بر خلاف آن ها که از دسترس خاک هم خارج میشوند دوام آوردن اسید هیومیک اثر بیشتری و بالایی دارد و سالهای دراز و طولانی خاک را از فواید خود بهره مند می کند.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان هرس درخت کیوی

پس اگر دلتان می خواست که باغ پر از میوه و محصول و با کیفیتی داشته باشید و این آرزوی شما بود با استفاده از اسید هیومیک به آرزویتان خواهید رسید و به واقعیت می پیوندد، اسید هیومیک موجب میشود که درخت های میوه از جمله نارنگی آنقدر بار بدهند که باغدار و کشاورزی عزیز حاصل دسترنج خود را در مدت زمان کوتاه و کمتری بگیرد و از اینکه درخت های پربار و با کیفیت را پرورش داده لذت ببرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *