سیلیکات پتاسیم ۷۰ درصد شوک برای پسته

درخت پسته به دلیل شرایط خاص کاشت و پرورش به انواع کودها با کیفبت بالا نیاز دارد. در این مطلب به بررسی تاثیرات استفاده از سیلیکات پتاسیم ۷۰ درصد شوک برای پسته پرداخته شده است.

سیلیکات پتاسیم ۷۰ درصد شوک چیست؟

گیاهان مختلف در طول مراحل مختلف رشد و میوه دهی به عناصر مختلف و مواد مغذی نیاز دارند. بخشی از این ترکیبات مهم در خاک وجود دارد اما بخش دیگری از آن ها به وسیله کوددهی برای گیاه فراهم می‌شود.

یکی از عنصرهای مهم و تاثیرگذار در رشد درختان و همینطور گیاهان، عنصر پتاسیم است. پتاسیم یکی از سه عنصر اصلی و مهم ماکرو یا درشت مغذی است. نیاز گیاه به این عنصر بالا است و در همه مراحل رشد خود از پتاسیم استفاده می‌کند. تاثیرات پتاسیم روی گیاه بسیار قابل توجه است و از زمان جوانه زنی گیاه تا برداشت محصول می‌توان آن را مشاهده کرد.

سیلیکات پتاسیم ۷۰ درصد شوک برای پسته

پتاسیم در افزایش سرعت رشد ریشه و جوانه زنی گیاه بسیار موثر است. در مراحل بعدی نیز به گلدهی و میوه دهی گیاه سرعت بیشتری داده و در زمان رشد میوه باعث درشتی و افزایش حجم آن می‌شود. همینطور در بهبود کیفیت رنگ و طعم میوه نقش موثری دارد.

بیشتر بخوانید: سیلیکات پتاسیم ۷۰ درصد شوک برای گردو

علاوه بر مواردی که گفته شد، نقش پتاسیم در افزایش مقاومت گیاهان هم جالب توجه است. پتاسیم باعث حفاظت از گیاه در برابر آفات و انواع بیماری ها می‌شود. استحکام اجزای تشکیل دهنده ساختار گیاه مثل ساقه ها هم تحت تاثیر پتاسیم افزایش می‌یابد.

عنصر سیلیسیم یکی دیگر از عناصر بسیار مهم در رشد و زندگی گیاهان است. این عنصر دومین عنصر فراوان در پوسته زمین محسوب می‌شود. در گذشته خاک اغلب مناطق سرشار از سیلیسیم بود اما با تغییرات محیطی و همچنین بهره برداری های بیش از حد از خاک ها، میزان این عنصر در خاک به شدت کاهش یافته است.

مهم ترین تاثیرات سیلیسیم روی گیاه

از مهم ترین و اصلی ترین تاثیرات سیلیسیم روی گیاه، افزایش رشد و بهبود عملکرد و فعالیت های مهم گیاه است‌. این عنصر باعث مقاومت بیشتر گیاه در برابر عوامل تنش زا مثل خشکی هوا، دمای پایین یا بالا، نور مستقیم خورشید، شوری خاک و عناصر سنگین و مضر موجود در خاک می‌شود.

سیلیسیم نوعی آفت کش طبیعی هم است که برای محیط زیست هیچ آسیبی ندارد و می‌تواند از گیاه در برابر عوامل بیماری زا و آفت ها و حشرات محافظت کند‌.

  • کود سیلیکات پتاسیم ۷۰ درصد شوک، شامل ۷۰ درصد عنصر پتاسیم و ۳۰ درصد سیلیکات یا سیلیسیم است.
  • این کود به دلیل داشتن این عناصر مهم مزایای بسیار زیادی برای گیاهان و درختان دارد.
  • در ادامه چند مورد از اصلی ترین مزایای این کود را می‌بینید:
  • افزایش سبزینگی گیاهان با افزایش مقاومت آن ها در برابر تابش نور مستقیم خورشید
  • افزایش فتوسنتز گیاهان
  • افزایش مدت زمان نگهداری محصولات گیاهان و درختان در انبارها
  • کنترل بیماری ها و آسیب هایی که گیاه در معرض آن ها قرار دارد‌.
  • در گیاهان زینتی به افزایش رشد آن ها کمک می‌کند.
  • مثل یک آفت کش عمل کرده و از گیاه در برابر حمله آفت ها محافظت می‌کند.

سیلیکات پتاسیم ۷۰ درصد شوک برای پسته

سیلیکات پتاسیم ۷۰ درصد شوک برای پسته

درخت پسته درختی کم ارتفاعو بومی مناطق معتدل و گرم است که در آن جا پرورش داده می‌شود. میانگین ارتفاع این درخت ۵ تا ۱۵ متر است. این درختان مقاومت بسیار خوبی در برابر خشکی دارند.  پسته یکی از اصلی ترین مغزیجات و خشکبار است که البته گران قیمت هم است. میوه پسته دارای بافت گوشتی و طعم خوبی است و همینطور مواد مغذی و مفید فراوانی هم دارد. درخت پسته دو پایه و به شکل نر و‌ماده است و  باد گرده افشانی را برای آن انجام می‌دهد. برای کاشت درخت پسته باید هر دو درخت نر و ماده در کنار هم کاشته شوند‌ تا درخت موفق به باردهی شود‌. روش های کاشت و تکثیر پسته مختلف است و اغلب با چند روش انجام می‌شود: کاشت از طریق بذر و یا نهال، کاشت پاجوش و همچنین قلمه زدن. رعایت فاصله کاشت بین درختان پسته یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود. اگر این فاصله کم یا زیاد باشد، باعث آسیب رسیدن به درخت می‌شود. این فاصله حدود ۳ یا ۴ متر است و فاصله ی بین ردیف های درختان هم  ۶ متر است.

درخت پسته برای رشد به کوددهی با کودهای مختلفی نیاز دارد. تنظیم برنامه کوددهی متناسب با نیاز این درختان، تاثیرات قابل توجهی روی رشد و باروری درختان دارد. در این برنامه باید  مواد مغذی و ترکیبات مهم مورد نیاز درخت گنجانده شود و همچنین زمان مناسب استفاده از آن هم تعیین شود. از جمله عناصر مورد نیاز  درخت پسته منیزیم, پتاسیم, روی و منگنز, نیتروژن و فسفر هستند.

استفاده از کود سیلیکات پتاسیم ۷۰ درصد برای پسته نتایج و مزایای خوبی به همراه دارد.

سیلیکات پتاسیم ۷۰ درصد شوک برای پسته

این کود یکی از بهترین کودهایی است که می‌توان برای این درخت استفاده کرد. پسته باردهی نسبتا طولانی دارد یعنی از زمان کاشت درخت تا زمانی که محصول دهد حدود ۷ سال طول می‌کشد. به همین علت تامین نیازهای درخت در این مدت بسیار ضروری است و باید از کودهای مفید استفاده شود. همچنین در زمان باردهی کود سیلیکات پتاسیم ۷۰ درصد شوک باعث افزایش میزان محصول و کیفیت آن می‌شود.‌

بیشتر بخوانید: کود مخصوص رنگ گیری میوه

از دیگر مزایای سیلیکات پتاسیم ۷۰ درصد برای پسته، ایجاد مقاومت نسبی در درخت با افزایش مقاومت دیواره سلولی اجزای گیاه است. این موضوع باعث می‌شود درخت در برابر عوامل بیماری زا و یا حمله حشرات و آفت ها آسیب کمتری پیدا کند.

محلول پاشی کود سیلیکات پتاسیم برای درختان پسته در فصل تابستان باعث می‌شود تا اثرات آفتاب سوختگی تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

یکی از مهم ترین نکات در مورد مصرف سیلیکات پتاسیم این نکته است که امکان مخلوط کردن این کود با سایر کودها و همچنین آفت کش ها وجود ندارد و تنها می‌توان برای کود آبیاری با آب آن را مخلوط کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *