درخت زرشک

درترکیب با غذاهای مختلف طعم ترش زرشک مزه های متفاوت و در عین حال جذاب ایجاد می نماید برای اولین بار این دانه درقرن هفتم میلادی کشف شده، زرشک بدون دانه از پر مصرف ترین ارقام نهال بوده که به زرشک پلویی نیز مشهور است، همچنین کاشت درخت زرشک همچون درخت های دیگر به شرایط جغرافیایی خوب و مناسب، آبیاری منظم، نور کافی آفتاب، خاک مرغوب و …. احتیاج دارد.

آشنا شدن بیشتر با درخت زرشک

در مشخصات گیاه شناسی زرشک به عنوان یک درختچه نام برده می شود که این دانه خوراکی بر روی درختچه های ۱ تا ۵ متر رشد میکند و بار می دهد، برخی از ارقام این درخت تا ارتفاع ۶ متری هم می توانند رشد بکنند، ایران از مهم ترین تولید کننده های نهال زرشک است که توانسته سهم زیادی از تولید کردن این دانه ی خوراکی را برای خود کرده است  البته که اصیل بودن این درخت به کشور های آفریقایی و آسیایی و اروپایی برمی گردد.

درخت زرشک

محصول درخت زرشک دارای رنگ قرمز ویا سیاه اکثر اوقات است و در طی رشد رنگ آن دچار تغییر نخواهد شد همان طور که همه ما اطلاع داریم زرشک دارای طعمی ترش است، برعکس میوه اش بعد از گذشت زمان شکوفه هایش درفصل پاییز تغییررنگ می دهد و قرمز رنگ می شوند، این درختچه در برابر سرما و گرما مقاومت بالایی دارد و بهترین دما برای رشد آن بین ۱۵ الی ۱۸ درجه سانتی گراد می باشد، همچنین برای این که بتوانید از این درخت محصولی برداشت کنید باید ۳ تا ۴ سالگی اش صبر داشته باشید.

بیشتر بخوانید: صنوبر

درخت زرشک را به چه روشی می کارند؟

بیشتر اوقات در مناطق خشک و معتدل کاشت درخت زرشک انجام می شود مناسب ترین زمان جهت کاشت نهال زرشک وسط های ماه فصل پاییز تا اسفند زمستان می تواند باشد، بعضی از باغدار ها و کشاورزان فصل بهار را برای کاشت این درخت برمی گزینند که البته عملی شدن این مورد ممکن است ولی در فصل پاییز درختچه ها برای رشد مناسب فرصت بیشتری می توانند داشته باشند.

همچون نهال های دیگر لازم است که زمین از خاک حاصل خیز و مناسب برخوردار باشد، پیش از کاشت درخت زرشک خاک زمین زراعی باید با کود های شیمیایی و حیوانی مخلوط گردد و لازم است روی خاک گودال هایی باعمق متناسب حفر گردند به این موضوع هم توجه کنید که این گودال ها  نه چندان کم عمق و نه خیلی عمیق باشند.

ترکیب کردن کود های شیمیایی و دامی قبل و هنگام کاشت به منطقه و شرایط جغرافیایی وابسته است مثلا در منطقه های سرد کشاورز ها و باغدار ها شرایطی را ایجاد کنند که از گیاه در برابر سرما محافظت گردد.

بهتر که فاصله کاشت درخت زرشک چقدر باشد؟

  • از مهم ترین عوامل رشد بهینه نور خوب آفتاب و رعایت کردن فاصله بین درختان می باشد.
  • برای کاشت نهال زرشک فاصله استاندارد ۳ در۴ و یا ۴در۵متر می باشد.
  • البته این فاصله هنگامی مناسب است که نوع کشت آبی مدنظرتان باشد.
  • به این خاطر که در کشت دیمی لازم است شما فاصله ای به میزان ۷در۷را به عنوان فاصله کاشت درنظر داشته باشید.

درخت زرشک

کاشت زرشک در چه فصلی مناسب است؟

همان طور که گفتیم در فصل بهار امکان کاشت نهال زرشک هست و کارشناسان و باغ داران در این بخش وسط های فصل پاییز و اول های زمستان بهترین زمان برای کاشتن درخت زرشک می دانند، بعد از رشد درختچه زرشک درسن ۳ الی ۴ سالگی به بار دادن شروع می کنند و به طور معمول ماه های اول سال هنگامی است برای اصلی رشد رویشی درخت زرشک.

درخت زرشک را در باغچه چگونه پرورش میدهند؟

می توانید شما با خریدن نهال زرشک در باغچه آن را کاشته و بعد از آن پرورش دهید همچنین در ابتدا آن را میتوانید داخل یک گلدان قرار داده و بعد از اینکه رشد کرد گیاه را به داخل خاک باغچه انتقال دهید همچون یک زمین زراعی باید به عمق ۵۰ سانتیمتر گودال‌هایی درون خاک ایجاد کنید؛ بعد از اینکه نهال را درون خاک قرار دادید ترکیبی از کود حیوانی پوسیده با خاک باغچه روی آن را پوشش دهید، برای پرورش آن در باغچه نور کافی خورشید و جریان هوای خوب و مناسب و آبیاری منظم می تواند کافی باشد.

آفت ها و بیماری های وجود دارند که بعد از کاشت درخت زرشک ممکن است آنها را تهدید کنند:

  • شته

یکی از رایج ترین انواع آفت ها شته است که این آفت در سال های اولیه رشد نهال زرشک به گیاه آن آسیب واردمیکند،  خشک شدن نهال و کاهش فرایند رشد و ضعیف شدن شاخه ها مهم ترین مواردی هستند که شته می تواند برای نهال ایجاد کند؛ بهره گرفتن از سم های گیاهی برای از بین بردن این شته به کار میرود همچنین اگر در زمین زراعی شما کفشدوزکی وجود داشته باشد می تواند در از بین بردن شته نقش خوبی ایفا کند.

  • کرم برگ خوار

همانطور که از نامش پیداست این آفت به برگ ها آسیب وارد می کند البته با خوردن محصول درخت زرشک هم می تواند به آن آسیب بزند.

درخت زرشک

  • پروانه تخم انگشتری

از دیگر آفت هایی که از برگ گیاه تغذیه می کند پروانه تخم انگشتری است که برای ازبین بردن آن می‌توانید از سم های دارای فسفر و یا هرس کردن شاخه ها استفاده نمایید.

  • زنبور سرشاخه خوار

از مهمترین آفت های این درختچه زنبور سرشاخه خوار می باشد به شاخه های تازه گیاه آسیب میزند، شناختن و شناسایی این آفت و چگونگی از بین بردن آن بر روی رشد درخت کیفیت محصول نقش مهمی می گذارد.

بیشتر بخوانید: کود npk برای سیب زمینی

  • پروانه ابریشم باف

از بدترین آفت های برگخوار پروانه ابریشم باف می باشد که به طور شروع به خوردن و از بین بردن برگ ها می کند که در زمان بسیار کوتاهی با لخت شدن شاخه های درخت مواجه خواهیم شد.

از مهمترین بیماری ها در رشد درخت زرشک بیماری زنگ زرد و زنگ سیاه است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *