کود آهن برای یونجه

یونجه علوفه ای است که تا ۷ سال تولید می شود. برای افزایش مقاومت یونجه و ضخیم شدن برگ های آن بهتر است از کود آهن برای یونجه استفاده می شود.  نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم سه کود مناسب برای این گیاه هستند. بنابراین برای استفاده از بهترین کودهای آهن برای یونجه پیشنهاد می کنیم این مقاله را به طور کامل مطالعه کنید.

تاثیر کود آهن بر یونجه

   آهن یکی از مهم ترین و ضروری ترین نیازهای گیاه یونجه است.  عدم وجود این عنصر در یونجه باعث چروکیده شدن و در برخی موارد سوختن برگ های آن می شود.  این کود به روش محلول پاشی استفاده می شود.  مراقب باشید کود آهنی را روی ریشه و برگ درختان اسپری نکنید.  پس کم استفاده کنید  استفاده از کودهای آهنی باعث ایجاد شاخه بر روی ساقه درختان می شود که ارزش این گیاه را چندین برابر می کند.  در نتیجه با افزودن کود یونجه به خاک می توان بهره وری و فروش بالایی داشت.

کود آهن برای یونجه

انواع کود یونجه

در زیر بهترین و پرمحصول ترین انواع کود یونجه را ذکر می کنیم:

   ازت:

  • نیتروژن یکی از مهم ترین کودهای یونجه است.  استفاده از این کود باعث افزایش فتوسنتز این گیاه می شود و برگ های پهن تر و سبزتر به آن می دهد.  محلول پاشی مناسب ترین روش استفاده از این کود است و قبل از مصرف باید خاک را آزمایش کرد.

   فسفر:

  • فسفر یکی دیگر از کودهای مناسب برای یونجه است و به رشد بهتر و مقاومت بیشتر این گیاه کمک می کند.  اگر رشد گیاه متوقف شود و برگ های آن ضعیف شود، می توانید متوجه کمبود کود فسفر در یونجه شوید.  این کود باید به صورت خشک اعمال شود و سپس با ماشین های مخصوص شخم زده شود.

   پتاسیم:

  • پس از نیتروژن، پتاسیم دومین عامل برای رشد بهتر و بیشتر یونجه است. علاوه بر این سبزی برگ های یونجه حاصل تغذیه این گیاه با کود پتاسیم است.  علائم کمبود کود فسفر در یونجه شامل تاخیر در گلدهی، توقف رشد گیاه، ضعیف شدن ساقه و چروکیدگی است.

   کلسیم:

  • کلسیم یکی از اصلی ترین مواد مغذی مورد نیاز یونجه است و برای رشد خوب گیاه باید به مقدار کافی وجود داشته باشد. اگر کلسیم در گیاه کم شود، برگ های آن گیاه زرد و پژمرده شده و رشد خوبی نداشته و پس از مدتی می میرند.

بیشتر بخوانید: زمان مصرف کود پتاسیم بالا

زمان مناسب برای استفاده از کود یونجه

زمان مناسب استفاده از کود یونجه بستگی به نوع کود دارد. اما به طور کلی می توان گفت که کاشت بذر یکی از بهترین زمان ها برای کود دهی خاک است. در این زمان، شاخه ها قوی تر از زمین بیرون می آیند.

کود آهن برای یونجه

نحوه استفاده از کود یونجه

برای استفاده از کود یونجه می توان از دو روش پودری و محلول پاشی استفاده کرد. روش پودر به زمان بیشتری نیاز دارد. هنگام استفاده از این کود باید مقدار مناسبی از این کود را روی زمین بپاشید و با استفاده از ماشین های خاکورزی با خاک مخلوط کنید. پس از آن باید خاک را آبیاری کرد تا کود به خوبی در خاک نفوذ کند.

محلول پاشی یکی دیگر از روش های کوددهی یونجه است. در این روش باید کود را با آب مخلوط کرده و خوب هم بزنید. سپس محلول را با استفاده از آبپاش روی زمین اسپری کنید.  محلول پاشی باعث جذب سریعتر و کارآمدتر کود در گیاهان می شود. بنابراین برای رشد بهتر یونجه و داشتن برگ های بزرگتر بهتر است از روش محلول پاشی استفاده شود.

افزایش عملکرد یونجه

برای بهره وری بیشتر یونجه و افزایش سوددهی باید از کود مخصوص یونجه در زمان مناسب استفاده کرد.  کود سیاه یا کود آهن که در واقع کود فسفاته است یکی از عناصر محرک رشد این گیاه است و می تواند عملکرد آن را چند برابر کند.  علاوه بر این، استفاده از کودهای نیتروژن دار، فسفر، پتاسیم و کلسیم بر عملکرد یونجه تأثیر مستقیم دارد.

کاربرد کود یونجه

دانستن برنامه مراقبت یونجه بسیار مهم است.  اگر کود در زمان نامناسب به گیاه اضافه شود، نه تنها هیچ سودی برای گیاه ندارد، بلکه می تواند به آن آسیب برساند.  بنابراین، قبل از استفاده از کودها، باید زمان مناسب و نحوه مصرف آن را بدانید.  برای برنامه کود یونجه می توانید به سایت کشاورزی مراجعه کنید. کارشناسان کشاورزی بسته ای را برای افزایش بهره وری یونجه در اختیار خریداران عزیز قرار می دهند تا مشتریان از آن برای افزایش کیفیت یونجه استفاده کنند.

کود آهن برای یونجه

نکات مهم و کلیدی برنامه کوددهی یونجه

  • اسید هیومیک در سیستم های آبیاری بارانی و قطره ای؛  حدود ۲ تا ۳ کیلوگرم در هکتار باید مصرف شود.
  • اگر قصد دارید از کودهای دیگری به جز کود آهن برای یونجه استفاده کنید.  بهتر است با کارشناسان کشاورزی مشورت کنید.
  •    اگر خاک شما شور است؛  حتما دوره استفاده از اسید هیومیک را کامل کنید تا شوری آن کاملا از بین برود.
  •  برای حل کردن این کود در آب سعی کنید آن را خوب مخلوط کنید.
  •  از لقاح در زمان مناسب استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: کود کامل ۱۰Xshock برای پنبه

خرید کود آهن برای یونجه

 خرید کود آهن برای یونجه از مرکز معتبر، برداشت و بهره وری شما را افزایش دهد.  این مراکز دارای برنامه تغذیه متناسب با گیاه است و می تواند به شما در خرید بهترین و مناسب ترین کود آهن برای یونجه کمک کند. برای سفارش کود در سایت کشاورزی می توانید یا محصول مورد نیاز خود را به صورت آنلاین سفارش دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *