بهترین کود برای خیار

 بهترین کود مرغی برای خیار

از جمله سیفی جاتی که تغذیه کننده‌های سنگین و قوی مواد مغذی به حساب می‌آیند می‌توان به خیار اشاره کرد. بسیاری از کشاورزان دوست دارند به جای استفاده از کودهای شیمیایی کودهای آلی را جایگزین نمایند. از کودهای آلی مورد توجه کشاورزان می‌توان به کود مرغی اشاره کرد. زیرا کود مرغی دارای عناصر اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم که از عناصر اصلی رشد خیار هستند می‌باشد. کود مرغی باعث تزریق مواد ضروری مورد نیاز رشد خیار می‌شود و در کنار آن بهبود ساختار و بافت خاک را به عهده دارد.

 

کود مرغی برای خیار بوته ای

یکی از کودهای آلی کود مرغی است که از فضولات مرغ به دست می‌آید و منبع غنی از فسفر، نیتروژن و پتاسیم بوده که به رشد خیار کمک می‌کند.

همچنین کود مرغی دارای عناصری چون: منیزیم، کلسیم، آهن، منگنز و روی است که نه تنها باعث رشد گیاه شده، بلکه حاصل خیزی خاک را نیز افزایش خواهد داد.

کود مرغی می‌تواند کودی ایده‌آل در برنامه غذایی بوته خیار باشد، زیرا بوته خیار این توانایی را دارد که به راحتی مواد غذایی را جذب کند. کود مرغی با داشتن نیتروژن و پتاسیم که مورد نیاز رشد خیار گلخانه‌ای است باعث می‌شود که کشاورز محصولی سبز و خوشرنگ روانه بازار کند.

چنانچه از کود مرغی به شکل مایع استفاده کنید خیار را از ابتلا به بیماری‌ها، آفات و باکتری‌ها مصون خواهید داشت.

بوته خیار چه تغذیه‌ای نیاز دارد؟

گفتیم که بوته خیار برای رشد و نمو مناسب به عناصر اصلی چون: پتاسیم، نیتروژن و فسفر نیازمند است. نیتروژن در بوته خیار میزان شاخ و برگ‌های گیاه را افزایش می‌دهد. کمبود نیتروژن باعث زرد شدن برگ‌های بوته خیار خواهد شد. برای اینکه میزان تولید گل و میوه در خیار افزایش پیدا کند وجود عنصر فسفر در خیار ضروری است.

چنانچه می‌خواهید کیفیت محصول برداشتی بالا رفته و ماندگاری آن افزایش پیدا کند وجود عنصر پتاسیم مهم است.

چرا باید از کود مرغی برای بوته خیار استفاده کنیم؟

از کودهای آلی که به آرامی مواد آلی و مغذی خود را به خاک تزریق می‌کند و انتخاب بسیار مناسبی برای بوته خیار است کود مرغی می‌باشد. این کوه دارای فواید فراوانی برای خیار است. زمانی که شما از کود مرغی برای خیار استفاده می‌کنید میزان مواد آلی خیار را افزایش داده، حیات میکروبی در خاک را آزاد کرده و افزایش حاصل‌ریزی خاک را به دنبال خواهد داشت.

همچنین مواد آلی این توانایی را دارند که هوادهی خاک را افزایش داده و ظرفیت نگهداری آب در خاک را نیز بالا ببرند.

کود آلی می‌تواند از فرسایش خاک جلوگیری و شسته شدن کودها را کاهش دهد. کود مرغی می‌تواند زهکشی را افزایش داده و در مقایسه با خیلی از کودهای دیگر مواد مغذی مورد نیاز گیاه خیار را تضمین کنید.

نکاتی در زمان استفاده از کود مرغی برای خیار

یکی از عواملی که قبل از استفاده از کود مرغی به آن توجه ویژه‌ای باید شود این است که کود مرغی باید کاملاً پوسیده بوده تا میزان نمک زیادی آن نرمال شود. استفاده از کود مرغی تازه به گیاه آسیب خواهد زد. همچنین به یاد داشته باشید که چنانکه از کود مرغی زیاد استفاده کنید به دلیل اینکه مواد موجود در آن تعادل ندارند می‌تواند باعث ضعیف شدن ریشه گیاه شود.

در زمان استفاده از کود مرغی برای خیار باید از کمپوست شدن آن مطمئن باشید. زیرا در غیر این صورت عوامل بیماری‌زا که برای گیاهان مفید نیستند به آنها تزریق می‌شوند.

چه زمانی کود مرغی کمپوست می‌شود؟

برای اینکه کود مرغی کمپوست شود به شرایطی احتیاج دارد که در مورد آن توضیح می‌دهیم. جهت کمپوست شدن کود مرغی به دمایی بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ درجه سانتیگراد احتیاج دارید. در این دما با اینکه تمامی میکروب‌ها از بین نخواهند رفت اما تولید بسیاری از آنها کاهش خواهد یافت. زمان کمپوست شدن ممکن است ۹۰ روز به طول انجامد.  به یاد داشته باشید قبل از اینکه کود مرغی کمپوست شود از آن استفاده نکنید.

مراحل کمپوست کردن کود مرغی برای استفاده در بوته خیار

به مرحله‌ای که مواد آلی موجود در کود مرغی به صورت کامل تجزیه می‌شود و بوته خیار توانایی جذب آن را پیدا می‌کند مرحله کمپوست کردن کود مرغی می‌نامند.

کمپوست کردن کود مرغی چه مراحلی دارد؟

ابتدا باید کود مرغی تازه را جمع آوری کنید و داخل یک سطل ریخته و بر روی آن خاک اره یا خاک بریزید. آنگاه آن را کامل با هم مخلوط کنید. البته مخلوط مورد نظر باید مرطوب باشد، حتماً آن را آبیاری کنید. دمای مورد نیاز برای آن بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ درجه سانتیگراد است. چنانچه تمامی این مراحل را رعایت کنید بعد از ۹۰ روز کود مرغی به شکل کمپوست درآمده و از آن برای بوته خیار می‌توان استفاده نمود.

زمان استفاده از کود مرغی برای خیار

از روش‌های مختلف می‌توانید استفاده کنید تا خاک بوته خیار را به وسیله کود مرغی غنی سازید. از کود مرغی کمپوست شده در زمان کاشت بوته خیار استفاده نمایید.  برای استفاده از کود مرغی در گلخانه می‌توانید از کود مرغی کمپوست شده که سرشار از مواد آلی در خود است با مخلوط خاک باغچه و کوکوپیت استفاده نمایید.

از آنجا که در فصل رشد، خیار نیازمند مواد مغذی است می‌توانید با یک لایه از کود مرغی در اطراف بوته باعث آزادسازی آرام آرام مواد مغذی مورد نیاز بوته خیار شوید.

چگونه از کود مرغی برای بوته خیار استفاده کنیم؟

شما می‌توانید برای هر بوته خیار مقدار یک تا دو فنجان کود مرغی کمپوست شده را در خاک یا اطراف پایه گیاه بریزید. اطمینان حاصل کنید که مخلوط شدن آنها به صورت یکنواخت است.

روش دیگر استفاده از کود مرغی برای بوته خیار این است که کود مرغی را به شکل مایع درآورده و به وسیله اسپری کردن به گیاه باعث جذب سریعتر مواد توسط گیاه شوید.

چنانچه می‌خواهید از کود مرغی برای بوته‌های خیاری استفاده کنید که کاملا رشد کرده‌اند، باید کود مرغی را در اطراف پایه بوته خیار پخش نمایید. تا در هنگام آبیاری بوته بتواند مواد مغذی را به آرامی جذب کند.

استفاده از کود مرغی به این صورت نه تنها به عنوان یک منبع عمل می‌کند، بلکه در تمامی فصل رشد می‌تواند به عنوان یک منبع کوددهی مورد استفاده قرار دهید.

فواید کود مرغی برای خیار بوته ای

کود مرغی کمپوست شده می‌تواند به آهستگی مواد مغذی مورد نیاز بوته خیار را به آن تزریق کرده ت درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌های مورد نیاز گیاه را به آن وارد کند. کود مرغی کمپوست شده عناصر اصلی فسفر، نیتروژن و پتاسیم را در خود دارد که هر کدام از این‌ها تاثیراتی بر روی بوته خیار دارند که به آن اشاره می‌کنیم.

کود مرغی ساختار خاک را بهبود خواهد بخشید.

استفاده از کود مرغی میزان میوه‌دهی گیاه را افزایش خواهد داد.

استفاده از کود مرغی رشد گیاه را بهبود خواهد بخشید.

استفاده از کود مرغی باعث افزایش میزان نگهداری آب در خاک خواهد شد.

کود مرغی سرشار از مواد عالی است.

از کود مرغی می‌توان به عنوان اصلاح کننده خاک استفاده نمود.

از منابع تغذیه میکروب‌های خاک کود مرغی است.

کود مرغی می‌تواند تنوع بیولوژیکی را افزایش داده و مواد مغذی آلی را تجزیه نموده و در اختیار گیاه خیار قرار دهد.

استفاده از کود مرغی می‌تواند نیاز گیاه به سایر کودها را کاهش دهد و سلامتی بوته خیار را تضمین نماید.

در حال حاضر از کود مرغی مایع جهت برطرف کردن مواد معدنی و رشد بهتر محصولات گیاهی، گیاهان آپارتمانی و محصولات کشاورزی استفاده می‌کنند.

از کود مایع مرغی برای سیفی‌جات مثل: هندوانه، خیار و غیره استفاده می‌کنند. کود مایع مرغی نسبت به بسیاری از کودهای شیمیایی عنی تر است در نتیجه نباید در مصرف آن افراط کنید.

در نتیجه مقدار مناسبی از کود مایع مرغی باید برای بوته خیار استفاده شود تا گیاه دچار آسیب نگردد. اگر می‌خواهید کود مرغی مایع با کیفیتی برای بوته‌های خیار خود تهیه کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم این مقاله از سایت اسید هیومیک را مطالعه نمایید.

یکی از مزایای اصلی این کود نسبت به سایر کودها طبیعی بودن آن است. می‌تواند بر روی سلامتی محصول و کیفیت آن تاثیر زیادی بگذارد. البته ممکن است به این فکر کنید که محصول برداشتی که با کود شیمیایی درست شده از لحاظ ظاهری ممکن است از محصولی که با کود آلی به وجود آمده بهتر باشد، اما سلامتی برای محصولاتی که با کود ارگانیک به وجود آمده‌اند از مهمترین ویژگی آنها می‌باشد.

یکی از ویژگی‌های دیگر کود مرغی مایع مخلوط شدن یکنواخت آن با خاک و جذب آسان آن توسط بوته خیار است. اما زمانی که شما از کودهای جامد استفاده کنید باید آن را با خاک ترکیب نمایید تا یکنواخت شود اما معمولاً این یکنواختی در کل مزرعه صورت نخواهد گرفت.

کود مرغی برای خیار

کود مایع مرغی از جمله کودهای طبیعی است که می‌تواند برطرف کننده پتاسیم مورد نیاز خیار و سایر سیفی‌جات باشد. زیرا کود مایع مرغی از مواد مغذی چون: هیومیک اسید، اسید آمینه و همچنین ریز مغذی‌هایی است که در رشد گیاهان بسیار مفید خواهد بود. اگر می‌خواهید کود مرغی توسط گیاه بهتر جذب شود از نوع مایع آن استفاده کرده و شاهد تاثیرات مثبت آن بر خاک و گیاه باشید.

میزان عناصر فسفر و پتاسیم که جز عناصر کاربردی در رشد گیاه است توسط کود مایع مرغی افزایش پیدا می‌کند. همچنین استفاده از کود مرغی مایع مقاومت گیاه در برابر عوامل آسیب زای بیرونی و تنش‌ها افزایش خواهد داد.

برای جذب بالاتر کود مرغی در کنار آن از کود شیمیایی نیز استفاده کنید. زیرا سرعت جذب را بالاتر خواهد برد، اما به یاد داشته باشید میزان مواد معدنی و قدرت آن در کود مرغی زیاد می‌باشد. در نتیجه برای استفاده کردن از کود شیمیایی با کارشناسان اسید هیومیک مشورت نمایید.

کود مرغی مایع

برای حاصل خیز کردن زمین می‌توانید از قدیمی‌ترین روش یعنی استفاده از کود مرغی کمک بگیرید که در حال حاضر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از آنجا که کود مرغی هیچگونه مواد شیمیایی در خود ندارد می‌تواند محصول پربارتری را به کشاورزان عرضه نماید.

در سیفی‌جات مانند: گوجه و خیار استفاده از کود مرغی، کیفیت محصول و میزان آن را افزایش می‌دهد. البته این کود تنها برای سیفی‌جات نیست، می‌توانید برای محصولات دانه‌داری مثل ذرت از آن استفاده کنید تا طعم محصول بهتر شده  دانه ها درشت‌تر شوند.

اگر می‌خواهید درختان میوه، میوه ایده آل داشته باشند از کود مرغی برای آنها استفاده کنید. در مزارع برنج و شالی نیز استفاده از کود مرغی نه تنها آسان بوده بلکه به دلیل داشتن سه عنصر اصلی فسفر، پتاسیم و نیتروژن که مورد نیاز برنج است باعث افزایش میزان تولید برنج خواهد شد.

به یاد داشته باشید برای خرید کود مرغی کیفیت آن بسیار مهم است. در نتیجه هنگامی که می‌خواهید آن را چه به صورت حضوری و چه آنلاین تهیه کنید در مکانی آن را تهیه کنید که آزمایشات کیفی بر روی آنها انجام شده باشد و از تضمین محصول مورد نظر اطمینان حاصل کنید.  ما به شما توصیه می‌کنیم که از کارشناسان اسید هیومیک مشاوره لازم را دریافت کنید.

زمان و نحوه مصرف کود مرغی مایع

از آنجایی که فصل پاییز فرصت کافی وجود دارد که کود مرغی کاملاً بتواند در خاک پخش شود در نتیجه بهترین زمان استفاده از کود مرغی فصل پاییز است. در این زمان کود مرغی کاملاً با خاک مخلوط شده و آنزیم‌ها و مواد معدنی مورد نیاز گیاه را آزاد می‌کند. اما استفاده از کود مرغی در فصل تابستان مناسب نیست، زیرا کاملآ  با خاک مخلوط نشده و ممکن است به صورت توده‌ای در قسمت‌های مختلف خاک باقی بماند. و باعث تخریب و سوزاندن گیاه شود.

می‌توانید خاک مورد نظر را با کود مرغی مخلوط کنید. در این زمان چاله‌هایی در کنار درختان یا در زمین بکنید.

آنگاه کود و خاک را مخلوط کرده داخل این چاله‌ها بریزید .عمق چاله‌ها نیز به اندازه‌ای باشد که توسط ریشه جذب شود. حداقل عمق چاله‌ها ۵۰ سانتی‌متر باشد. همچنین می‌توانید در کنار کود مرغی و خاک از مقدار کود شیمیایی نیز استفاده کنید تا سرعت جذب را افزایش دهید.

خرید کود مرغی

خرید کود مرغی از مسائل دیگری است که باید به آن توجه کنیم. می‌توانید به صورت حضوری یا آنلاین کود را خریداری کنید. خرید کود از سایت معتبر نیاز به حضور نیست. سایت‌های معتبری وجود دارند که می‌توانید کود را تضمین شده از آن تهیه کنید و محصول را در مکان مورد نظر تحویل بگیرید. بهتر است از سایت‌های تهیه کنید که در صفحات اول گوگل هستند زیرا دارای اعتبار و سابقه بیشتری می‌باشند.

بعد از اینکه تصمیم گرفتید که کود مایع مرغی را تهیه کنید آن را از سایت اسید هیومیک تهیه کرده و از مشاوره کارشناسان متخصص سایت اسید هیومیک بهره‌مند شوید. کود مرغی هم باعث افزایش رشد خیار شده و هم میزان محصول برداشتی را افزایش خواهد داد.

مشخصات کود مرغی برای خیار

کود مرغی شامل فضولات مرغ، ادرار پرنده، لاشه‌های کاج، علف‌های بریده و برگ‌های ریخته شده می‌باشد. از این کود برای تمامی سیفی‌جات خیار و گوجه استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که کود جمع آوری شده از مرغداری‌ها خیس است،  اما شما برای استفاده از کود مرغی باید از خشک بودن آن اطمینان حاصل کنید. این کودها در بسته‌بندی نایلونی وجود دارند تا از هرگونه رطوبت در امان باشند و کیفیت آنها نیز حفظ شود. کودهای مرغی در بسته‌بندی ۵ تا ۳۰ کیلویی در بازار وجود دارد که با توجه به نیاز کشاورز مورد مصرف است. به یاد داشته باشید که در تهیه کودهای مرغی از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نشده است.

در هنگام خرید کود مرغی به این نکته توجه کنید حتماً پودر بوده و قطعات درشت در آن وجود نداشته باشد زیرا باعث سوزاندن گیاه می‌شود. بعد از اینکه کود مورد نظر را خریداری کردید آن را در مکانی خشک و گرم نگهه‌داری کنید تا مدت‌های زیادی بدون اشکال باقی بماند.

قیمت کود مرغی برای خیار

کود مرغی در بازار در بسته‌بندی‌های ۱۰ کیلویی و قیمت آن بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بسته به کیفیت آن متغیر است.

کود ماکیان از جمله کودهای بسیار غنی و فراوان مورد استفاده در سیفی‌جات است. برای مشاوره تغذیه و خرید کود مرغی می‌توانید با کارشناسان اسید هیومیک تماس برقرار کنید. کود مرغی دارای عناصر غذایی ماکرو  و میکرو که برای رشد گیاهان مناسب است می‌باشد.

از کود مرغی در چه مواردی می‌توان استفاده کرد؟

انواع کودهای حیوانی، کود گاوی،  گوسفندی و مرغی می‌باشد. کود مرغی که نسبت به سایر کودهای حیوانی از موادغذایی غنی‌تری برخوردار است. نیتروژن کود مرغی نسبت به سایر کودهای حیوانی ۳ برابر بیشتر بوده، فسفر موجود در کود مرغی ۵ برابر و پتاسیم آن نیز یک و نیم برابر بیشتر از انواع دیگر کودهای حیوانیست.

کود مرغی با اینکه از نظر مواد غذایی میکرو و ماکرو بسیار غنی می‌باشد، اما این دلیل بر بهتر بودن آن نسبت به سایر کودهای گیاهی نیست. برای استفاده از آن باید با توجه به شرایط مزرعه و گیاه خود از آن استفاده کنید. البته از این کودها می‌توانید به صورت ترکیبی نیز استفاده کنید. و از کیفیت بی نظیر کود مرغی استفاده کنید.

برای چه محصولاتی از کود مرغی استفاده کنیم؟

از کود مرغی می‌توان برای گوجه فرنگی، خیار، گوجه فرنگی، خربزه، کدو، فلفل و سبزیجات استفاده کرد. می‌توانید برای میزان استفاده از آن با کارشناسان اسید هیومیک ارتباط برقرار کنید.

استفاده از کود مرغی چه مزایایی دارد؟

کود مرغی مزایایی دارد که به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم:

با استفاده از کود مرغی می‌توانید میزان آلودگی خاک به عناصر سنگین را کاهش دهید.

نسبت به کودهای شیمیایی کود مرغی میزان پایداری بیشتری دارد.

کود مرغی هزینه کشاورز و میزان ریسک آن را کاهش خواهد داد.

استفاده از کود مرغی برای محصولات زمان رسیدن آنها را کاهش می‌دهد.

کود مرغی خسارت نماتدها را کاهش خواهد داد.

از آنجا که کود مرغی به آرامی توسط گیاه جذب می‌شود در نتیجه میزان علف‌های هرز کاهش پیدا می‌کند.

کودهای مرغی نسبت به کودهای شیمیایی تا ۳۳ درصد افزایش عملکرد را به دنبال دارند.

از آنجا که از کودهای شیمیایی استفاده نمی‌کنید میزان و هزینه کاهش پیدا می‌کند.

بهترین نوع کود مرغی چیست؟

اگر کود مرغی کاملاً پوسیده باشد عوامل بیماری‌زای باکتریایی و قارچی را با خود به همراه ندارد و باعث افزایش مقاومت گیاه در برابر بیماری‌ها خواهد شد. با پوسیده بودن کامل کود مرغی عناصر غذایی در دسترس گیاه به راحتی قرار می‌گیرند، اما برای اینکه بدانید چه مقدار کود مرغی برای مزرعه شما مناسب است به فاکتورهایی مانند: مواد عالی، نوع گیاه مورد کشت شما، میزان باران و همچنین بافت خاک باید توجه کنید که تمامی این موارد را با آزمایش خاک به راحتی می‌توانید تشخیص دهید.

اگر خاک از لحاظ داشتن مواد الی فقیر است باید از کود پلیت مرغی بیشتر استفاده کنید.

اگر خاک بافت سبکی نسبت به بافت‌های سنگین دارد استفاده از کود مرغی بیشتر مورد توجه است.

چنانچه خاک مورد نظر شما رسی باشد میزان استفاده از کود مرغی نیز کمتر می‌شود.

چنانچه در جایی زندگی می‌کنید که میزان بارندگی در آن بالاست در نتیجه میزان مصرف کود مرغی نیز افزایش پیدا می‌کند. انواع مختلف گیاهان با نیازهای مختلف خود به انواع کودهای مرغی احتیاج دارند. مثلاً گیاه گندم به کود مرغی کمتری احتیاج دارد تا گوجه فرنگی.

با آزمون خاک می‌توانید میزان عناصر موجود در خاک را کشف کرده و میزان استفاده از کود مرغی را به دست آورید. همچنین میزان ph خاک و شوری آن را به وسیله آزمایش خاک نشان داده می‌شود.

با توجه به نوع خاک و شرایط اقلیمی می‌توانید عمق مصرف کود مرغی را تخمین بزنید. اگر خاک شما شنی باشد در هنگام زیرسازی به عمق کمتری احتیاج دارید.

زمانی که خاک شما رسی باشد نباید کود مرغی را در عمق شیارها بریزید بلکه باید کود مرغی را با خاک به عمق ۱۰ تا ۳۰ سانتی‌متر با خاک پشت مخلوط نمایید.

هنگامی که خاک شما شنی باشد می‌توانید به صورت سطحی یا بارانی کود مرغی را در سطح خاک قرار دهید.

چنانچه کود مرغی در فضای باز و در معرض باد و باران قرار داشته باشد ازت کود به شکل گاز آمونیاک از آن خارج شده و از بین خواهد رفت. به علت بوی تند کود مرغی ازت آمونیاک تصعید می‌شود.

در نتیجه میزان ارزش غذایی کود مرغی کاهش پیدا می‌کند. اما اگر می‌خواهید از میزان خروج گاز آمونیاک بوی تند کود مرغی و از بین رفتن فسفر و عناصر دیگر جلوگیری کنید، باید با مصرف سولفات آمونیوم کود مرغی را اصلاح نمایید.

همچنین برای کاهش میزان ازت کود مرغی و کم شدن تلفات ازت و آمونیاک باید از کود تریپل برای هر تن به مقدار ۵۰ کیلوگرم استفاده کنید، به این صورت که آمونیاک با فسفات با همدیگر ترکیب شده و از هدر رفتن کود مرغی نیز جلوگیری می‌کند.

زمانی که می‌خواهید به صورت پس کار و پیشکار در مناطق جنوبی از کود مرغی استفاده کنید، باید ۴۵ روز قبل از کشت زیرسازی و آماده‌سازی زمین را انجام دهید. در این زمان کود مرغی و گاوی را با هم مخلوط کرده و با افزودنی‌های لازم به زمین تزریق کنید. سپس خاک مزرعه و خاک پشت سر را با هم مخلوط کنید و در عمق شیارها بریزید.

در هنگام استفاده از کود مرغی برای گیاهانی که میوه آنها با زمین تماس ندارد مانند گوجه فرنگی سه ماه قبل از برداشت آن از کود دامی استفاده کنید.

اما در محصولاتی که میوه آنها با خاک در تماس است مانند: توت فرنگی و خربزه باید ۱۲۰ روز قبل از برداشت از کود دامی استفاده شود. هنگامی که پشته‌ها را ایجاد کردید آنها را با نایلون بپوشانید و سپس آبیاری را انجام دهید. به وسیله اضافه شدن گرما، رطوبت و قارچ کش‌ها عوامل بیماری‌زا نابود شوند.

البته می‌توانید از کود مرغی قبل و بعد از برداشت محصول نیز استفاده کنید. اگر از آبیاری به روش غرقابی استفاده می‌کنید کود مرغی را داخل یک گونی ریخته و در مسیر آب بگذارید به این روش کود مرغی به وسیله آبیاری پای بوته‌های گیاه خواهد رفت. در فصل بهار که هنگام بارندگی است باید برای هر بوته از یک مشت کود مرغی استفاده کنید.

بهترین کود مرغی کدام است؟

کود مرغی را می‌توانید در انواع خام، پلیت و مایع وجود دارد. اگر کود مرغی پوسیده نباشد دارای علف‌های هرز، باکتری‌ها و قارچ‌هایی مانند: باکتری سالمونلا در خود است.

کود مرغی می‌تواند فاقد مزایای گفته شده بالا باشد زیرا داشتن شرایط مناسب بین ۴ تا یک سال طول می‌کشد که کود مرغی بتواند فرایندهای بیولوژیکی و شیمیایی خود را قابل دسترس برای گیاهان قرار دهد. تا عوامل باکتری، بیماری و علف‌های هرز از بین برود.  همچنین به دلیل داشتن آمونیاک ممکن است گیاه دچار سوختگی شود در نتیجه مهم است که کود مرغی کاملاً پوسیده باشد.

برای هر هکتار گندم چه مقدار کود مرغی نیاز است؟

اگر می‌خواهید برای هر هکتار گندم میزان مصرف کود مرغی را تعیین کنید باید موارد و شرایط زیر را در نظر بگیرید:

زمان فصل کشت: زمان کشت در میزان مصرف کود مرغی تاثیر مستقیمی دارد. در زمان کشت‌های پاییزی از کود مرغی استفاده کنید. میزان استفاده از آن بیشتر خواهد بود. زیرا به دلیل خنک بودن هوا میزان مسمومیت ریشه نیز کاهش پیدا خواهد کرد. در کشت پاییزی می‌توان تا ۶۰ تن کود مرغی برای هر هکتار استفاده کرد.

دیم یا آبی بودن کشت: چنانچه از کشت دیم استفاده می‌کنید میزان استفاده از کود مرغی کمتر خواهد بود تا از میزان تنش کم آبی یعنی تنش اسمزی کاسته شود. در زمان کشت دیم برای هر هکتار از ۱۰ تا ۳۰ تن کود مرغی استفاده می‌کنند که البته این مقدار بسته به اقلیم میزان بارندگی متفاوت است.

میزان کود شیمیایی سرک مورد استفاده: اگر از کودهای شیمیایی در کنار کود مرغی نیز استفاده می‌کنید در نتیجه میزان مصرف کود مرغی کاهش و یا افزایش پیدا می‌کند.

در زمانی که کشت گندم به صورت آبی باشد: از آنجا که میزان دمای خوشه دهی آن بالا نیست، در هر هکتار از ۶۰ تن کود مرغی استفاده می‌کنند. در این زمان از کود مرغی در دو قسمت پیش کشت و شیره کشت استفاده نمایید.

میزان استفاده از کود مرغی برای خیار چه مقدار است؟

برای استفاده از کود مرغی برای سیفی‌جات و خیار شما می‌توانید به چهار روش عمل کنید:

استفاده از کود مرغی به صورت پیش کشت: در این روش باید خطوط کشت مرغی را آماده کرده و پس از ریختن کود مرغی در آن روی آن را با خاک بپوشانید آنگاه بذر یا نشا را بر روی این خطوط کشت بکارید.

دادن کود مرغی پس از کشت: در این روش زمانی که نشا کاملا سبز شد از نصف بیل کود مرغی در پای هر بوته استفاده کنید.

دادن شیره مرغی: در روش شیره مرغی کود را به صورت مستقیم پای درخت یا شیارها نمی‌ریزید بلکه کود را شیره کش کرده و با آبیاری به بوته‌ها خواهد رسید.

روش تلفیقی: روش تلفیقی نیز روشی است که شما می‌توانید از سه روش بالا و یا دو روش در کنار هم استفاده کنید.

کود مرغی دارای چه عناصری است؟

کود مرغی تمامی عناصر ماکرو یعنی (نیتروژن، پتاسیم، فسفر، کلسیم، منیزیم، و عناصر میکرو یعنی (آهن، منگنز، روی، بور، مس، مولیبدن) را در خود دارد که برای رشد گیاه ضروری است و دارای مواد آلی، اسید امینه و اسید هیومیک نیز می‌باشد.

مقدار مصرف کود مرغی در هکتار چه مقدار است؟

با توجه به شرایط مزرعه، میزان رسیدگی به آن، اقلیم، آب و هوا و نحوه مصرف کود،  مقدار کود مرغی در هر هکتار متفاوت است. اما به صورت کلی برای سیفی‌جات از ۲۵ تن کود مرغی داخل خطوط کشت در هر هکتار استفاده می‌کنند.

اما اگر فاصله کشت‌ها با هم کمتر باشد وظیفه دارید کود مرغی را در تمامی زمین پخش کنید، در نتیجه ممکن است میزان استفاده از کود مرغی تا دو برابر نیز افزایش پیدا کند.

انواع کود مرغی

کود مرغی بر اساس تغذیه پرنده، نوع پرورش در انواع غنی شده و خام در بازار وجود دارد که کیفیت هر کدام با دیگری متفاوت است. هر کدام با توجه به نیاز گیاهان مواد مشخصی در خود دارد که میتوان آن را تهیه کنید.

کودهای مرغی غنی شده به سه صورت: گرانوله، پلیت و پودری وجود دارد.

کود مرغی پلیت چیست؟

با یک فرایند گرمایشی عوامل قارچی، باکتری‌ها و بذرهایی که در کود مرغی وجود دارند باعث به وجود آورد پلیت مرغی می‌شود.  این کودها مشکلات کودهای تازه را نخواهند داشت. کود مرغی پلیت دارای عناصری چون: روی، منگنز، آهن و فسفر است.هنگامی که کود مرغی پوسیده نیست باید از نوعی استفاده کنید که ph آن مناسب بوده و عناصر لازم را برای گیاه  داشته باشد.

زمانی که گیاه در رشد رویشی و زایشی خود قرار دارد از کود مرغی پلیت استفاده کنید. در این زمان به وسیله آبیاری کود را به گیاه تزریق نمایید. در روش بعدی کود پلیت مرغی را روی کود گاوی دپو کنید و از این مخلوط جهت زیرسازی کشت استفاده نمایید.

کود مرغی گرانوله چیست؟

این نوع از کود مرغی عناصرNPK دارد. کود گرانوله توسط بخار و دمای مناسب استریل شده و آن را آماده سازی می‌کنند تا عاری از هرگونه علف‌های هرز و عوامل بیماری‌زا باشد. از کود گرانوله  با هر دستگاهی استفاده کنید.  کود گرانوله مواد آلی خاک را افزایش می‌دهد و باعث افزایش فعالیت میکروارگانیسم‌های مفید خاک می‌شود. همچنین باعث تیره شدن رنگ خاک، جذب بهتر انرژی توسط گیاه می‌شود. از این کود می‌توانید به صورت چالکود و نواری استفاده کنید.

کود مرغی پودری چیست؟

کود پودری مرغی را از رطوبت گیری کود مرغ تخمکگذار،  گوشتی و مادر تولید می‌کنند که به آن کود مرغی پودری می‌گویند. این کود را پس از خشک شدن آسیاب کرده به صورت پودر قابل استفاده می‌باشد.

در هنگام استفاده از کود مرغی پودری دیگر ریز مغذی‌ها را نیز با آن مخلوط کنید. قیمت کود مرغی پودری نسبت به گرانوله ارزان‌تر است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان اسید هیومیک تماس برقرار نمایید.

بررسی مضرات کود مرغی

کود مرغی سرشار از مواد مغذی در خود است اما چون جز کودهای متعادل نیست در نتیجه برای اینکه به گیاه شما آسیب نرساند نیاز به دستکاری دارد. به علت مرطوب بودن کود مرغی می‌تواند باکتری و قارچ‌هایی مانند: آفلاتوکسین داشته و باعث ضرر به گیاه شود.

در نتیجه کشاورزان وظیفه دارند از آفت کش‌های مخصوص در هنگام استفاده از کود مرغی استفاده کنند.  همچنین آمونیاک موجود در کود مرغی ممکن است باعث سوختگی گیاه شود. در نتیجه اگر به صورت مداوم از کود خام مرغی استفاده می‌کنید میزان اسیدیته خاک را افزایش خواهید داد.

همچنین شوری خاک نیز بالا می‌رود و حاصلخیزی خاک کاهش پیدا می‌کند. از آنجا که تنها ۶۰ درصد کل مواد مغذی کود مرغی قابل جذب است، باید جهت استفاده از کودهای مرغی فراوری شده که آسیبی به محصولات شما وارد نمی‌کنند استفاده کنید.

جمع‌بندی

چنانچه اشاره کردیم یکی از کودهای آلی مورد استفاده سیفی جاتی و بسیاری از گیاهان کود مرغی است.  با استفاده از کود فرآوری شده مرغی به صورت گرانوله و مایع می‌توانید باعث افزایش محصولات سیفی خود به خصوص خیار شوید و کیفیت محصول خود را نیز افزایش دهید. همچنین جهت مشاوره و خرید می‌توانید با کارشناسان اسید هیومیک تماس برقرار کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *