کود 1963 برای سیب

درخت سیب برای اینکه بتواند محصولات با کیفیت تولید کند تا منبع درآمدی برای باغداران عزیز باشد، نیاز به یک کود مناسب دارد. کود ۱۹۶۳ برای سیب، باعث رشد بدون‌ محدودیت و بهینه آن می‌شود و سیب را در برابر آفات و بیماری مصون می‌دارد. در ادامه بیشتر شما را با سیب و کود ۱۹۶۳ برای آن آشنا می‌کنیم.

معرفی درخت سیب و انواع آن

درخت سیب از گونه‌ی گل‌سرخیان است. سیب دارای طعمی شیرین و بسیار دلچسب است. منشا این درخت ابتدا در آسیای مرکزی بوده است. کاشت این درخت در ایران در آب و هوای خنک، بسیار مطلوب است. سیب را می‌توان برای مدت طولانی بدون‌اینکه خواص خود را از دست دهد در انبار نگهداری کرد.

از معروف‌ترین درخت سیب می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • سیب طلایی
  • سیب مکینتاش
  • سیب سرخ
  • سیب سبز
  • سیب امپراطور و …

کود 1963 برای سیب

خاک مناسب برای سیب

سیب در خاک‌های مختلف به‌ویژه خاک‌های بافت سبک و متوسط رشد مطلوبی دارد. فاصله مناسب برای کاشت درختان سیب با توجه به شرایط محیطی متفاوت است. اگر از روش آبیاری قطره‌ای برای تغذیه این درختان استفاده شود،  در هر یک هکتار ۱۲۰ الی ۱۵۰۰ اصله درخت کاشته می‌شود.

بیشتر بخوانید: کود ۱۹۶۳ برای درخت نارنج

روش‌های تکثیر سیب

سیب از پنج روش قابل تکثیر است. عبارتند از:

  • بذر سیب
  • قلمه زنی سیب
  • خواباندن شاخه سیب
  • پاجوش کردن سیب
  • پیوند زدن سیب

فاصله مناسب و دمای مناسب برای کاشت سیب

 در زمان کاشت سیب باید فاصله را بین درختان رعایت کرد، تا در زمان آبیاری، کوددهی و هرس مشکل ایجاد نشود. در حالت استاندارد فاصله‌ی بین نهال‌ها ۵ متر و فاصله ردیف‌ها ۸ متر است. بهترین فصل برای کاشت سیب بهار است.

مناسب‌ترین آب و هوای برای کاشت درخت سیب مرطوب و سرد است. در مناطقی که میزان بارندگی در سال بیش‌تر از ۵۰۰ میلی‌متر باشد، درخت سیب رشد مطلوبی خواهد داشت. بهترین مناطق برای کاشت سیب، مناطقی هستند که سردترین نقاط آن ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتی‌گراد و در گرم‌ترین حالت ۳۸ درجه سانتی‌گراد باشند.

آبیاری مناسب و هرس سیب

اگر میزان بارندگی در منطقه‌ای که سیب در آن کاشت می شود حدود ۶۰۰ الی ۱۰۰۰ میلی‌متر باشد، برای آبیاری آن کافی است. ولیکن میزان آبیاری درخت سیب با توجه به تراکم و فاصله‌ی درختان از یکدیگر متفاوت است. به طور کل هر درخت سیب در روز ۲۵ الی ۲۰۰ لیتر آب نیاز دارد.

بهترین زمان مناسب برای هرس سیب، فصل زمستان و بعد از ریزش برگ‌ها است. در این زمان شاخه‌ای جوانی که چند سال از عمرشان می‌گذرد را از درخت جدا می‌کنند، تا فضا برای رشد شاخه‌های جوان وجود داشته باشد. در غیر این‌صورت درخت زود پیر می‌شود و محصولات ریز و بی کیفیتی را حاصل می‌نماید.

کود 1963 برای سیب

نکات مهم در مورد نگهداری سیب

نکات مهم در مورد نگهداری سیب عبارتند از:

  • برای ایجاد دمای معتدل و جلوگیری از رشد علف‌های هرز، می‌توان اطراف درخت را مالچ پیچید.
  • در صورت رشد علف‌های هرز اطراف درخت، باید سریع از بین بروند زیرا مانع از رشد درخت می‌شوند.
  • اگر درخت دچار بیماری و حشرات مضر شد از سموم دفع آفات به اندازه‌ی کافی استفاده شود.
  • کاشت و تکثیر درخت سیب راحت است و اگر درست از آن نگهداری شود منافع اقتصادی به‌همراه دارد.

کوددهی مناسب سیب

درخت سیب نیز مانند سایر درختان میوه برای رشد و تغذیه نیاز به کود مناسب دارد. کودهای ترکیبی برای تغذیه درخت سیب گزینه خوبی هستند. این ترکیبات شامل ترکیباتی از کودهای آلی و ریز مغذی است.

درخت سیب در زمان‌های مختلف نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی دارد. این مراحل عبارتند از: تغذیه زمستانه، تورم جوانه‌ها، بعد از ریزش شکوفه، فندقی شدن میوه، در طول دوره رشد و بعد از برداشت محصول است. اگر در این زمان‌ها از کودهای مناسب استفاده نشود در نتیجه محصولات بی‌کیفیتی حاصل می‌شود.

برنامه کوددهی سیب

از آنجاییکه بسیاری از باغداران به کاشت سیب، زمین‌های خود را اختصاص می‌دهند. لذا داشتن برنامه کوددهی و تغذیه مناسب سیب از اهمیت بسزایی برخوردار است. با اجرای برنامه کودی مناسب درختان علاوه بر اینکه محصولات با کیفیتی را تولید می‌کنند از بیماری و آفات نیز در امان می‌مانند.

کود ۱۹۶۳ برای سیب

امروزه برای اینکه درختان سیب رشد مطلوب و بدون محدودیتی داشته باشند از کود ۱۹۶۳ برای سیب استفاده می‌شود. این کود دارای ۱۹ درصد ازت و ۶۳ درصد فسفر به صورت مایع و نانو است. به این دلیل مانند یک محرک ریشه و شوک دهنده برای درخت سیب است.

کود 1963 برای سیب

نحوه استفاده از کود ۱۹۶۳ برای سیب

برای استفاده از ۱۹۶۳ برای سیب از دو روش استفاده می‌شود:

  • روش محلول پاشی

در این روش مقداری از کود ۱۹۶۳ را با آب رقیق کرده و با استفاده از سم‌پاش روی قسمت‌های مختلف سیب پخش می‌کنند.

  • روش آبیاری

در روش آبیاری کود ۱۹۶۳ را با آب بدون کلر رقیق کرده و با استفاده از تانکود یا تحت فشار به سیب تزریق می‌کنند.

فواید عناصر موجود در کود ۱۹۶۳

اگر از کود ۱۹۶۳ برای سیب به درستی استفاده شود نتایج فوق‌العاده‌ای حاصل می‌شود. فواید عناصر موجود در کود ۱۹۶۳ عبارتند از:

  • عنصر ازت

ازت موجود در کود ۱۹۶۳ باعث رشد رویشی سیب می‌شود و باعث طراوت و شادابی آن می‌شود. این عنصر باعث می‌شود سیب بسیار مطلوب و با کیفیت تولید شود.

  • عنصر فسفر

عنصر فسفر نیز در کود ۱۹۶۳ باعث استحکام درخت سیب و انتقال آسان هیدروکربونوت‌ها و سایر املاح مغذی موجود در خاک به آن می‌شود.

بیشتر بخوانید: آیا اسید هیومیک برای گیاهان آپارتمانی مفید است؟

درخت سیب بیش از ۷۵۰۰ نوع گونه‌ی شناخته شده دارد. میوه‌ی این درخت سرشار از خواص است. از لحاظ اقتصادی نیز منافع بسیاری به دنبال دارد. از این‌رو استفاده از کود ۱۹۶۳ برای سیب می‌تواند در رشد مطلوب و مقاوم‌سازی آن در برابر آفات و بیماری بسیار مفید باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *