کود 1963 برای زردآلو

درخت زردآلو برای ادامه حیات و داشتن محصولی با کیفیت به عناصر اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم و سایر عناصر ریز مغذی، نیاز دارد. کود ۱۹۶۳ برای زردآلو، در مدت زمان یک‌سال بهره‌ وری درخت را بین ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش می‌دهد و در نتیجه محصولات بسیار با کیفیت حاصل می‌شود. در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با این کود شگفت‌انگیز آشنا کنیم.

معرفی زردآلو

درخت زردآلو دارای میوه‌ای شیرین و خوش‌طعم است. این درخت بومی شمال چین و سیبری است. زردآلو مانند هلو به شرایط آب و هوایی معتدل نیاز دارد و در مقابل سرما مقاومت ندارد.

این نوع درخت خزان‌پذیر است و از نظر ارتفاع حدود ۵ متر است. میوه‌ی این درخت بر روی شاخه‌های یکساله آن تشکیل می‌شوند و دارای خواص بسیار زیادی از جمله رفع عطش، ضد سرطان ریه و … است.

انواع زردآلو

درخت زردآلو دارای انواع مختلفی است. از جمله عبارتند از:

  • زردآلو بادامی
  • زردآلو قیفی
  • زردآلو درشتی
  • زردآلو نخجوان و …

کود 1963 برای زردآلو

شرایط مناسب برای پرورش زردآلو

زردآلو برای رشد مناسب به شرایط مناسبی نیاز دارد. از جمله عبارتند از:

  • خاک مناسب

ریشه‌ی درخت زردآلو در خاک‌های سنگین که رطوبت در آن ماندگاری دارد حساسیت دارد. بنابراین بهترین خاک برای رشد زردآلو ترکیبی از خاک معمولی با کود خیلی پوسیده دامی است.

  • نور مناسب

زردآلو روزانه به هشت ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد. در غیر این‌صورت رشد درخت ضعیف شده و برگ‌های آن کوچک باقی می‌مانند.

بیشتر بخوانید: کود ۱۹۶۳ برای توت فرنگی

  • دمای مناسب

زردآلو برای تحریک گلدهی به سرما نیاز دارد. بنابراین مناطق گرمسیر برای رشد درخت مناسب نیست. در واقع زردآلو در سال به ۳۰۰ الی ۹۰۰ ساعت دمای زیر ۷ درجه سانتی گراد نیاز دارد.

  • آبیاری مناسب

داشتن یک برنامه آبیاری منظم در رشد درخت زردآلو بسیار حایز اهمیت است. اگر خاک مدام مرطوب باشد قدرت رشد درخت افزایش پیدا می‌کند. اگر آبیاری درخت به روش سنتی باشد در یک سال هر هکتار زمین به هفت تا ده هزار متر مکعب آب نیاز دارد. ولی در روش آبیاری قطره‌ای نیاز زردآلو به آب حدود ۵ الی ۶ هزار متر مکعب کاهش پیدا می‌کند.

  • کود مناسب

اگر زردآلو دچار کمبود عناصر مغذی شود، از کودهای مغذی مانند کود ۱۹۶۳ برای جبران کمبود این عناصر استفاده می‌شود.

هرس کردن زردآلو 

زمان مناسب برای هرس کردن درختان زردآلو، اوایل فصل بهار و یا اواخر فصل زمستان است. ابتدا شاخه‌های بیمار و آسیب دیده از درخت جدا می‌شود و سپس شاخه‌هایی که مانع از رشد سایر شاخه‌ها می‌شود قطع می‌شود.

روش تکثیر زردآلو

تکثیر زردآلو از طریق بذر دارای نتیجه‌ی بهتری نسبت به کاشت نهال است. زیرا نهال زردآلو حدود ۳ الی ۴ سال طول می‌کشد تا به درخت تبدیل شود.

کود 1963 برای زردآلو

نحوه کوددهی به زردآلو

برای تغذیه درختان زردآلو کودهای شیمیایی و طبیعی وجود دارد. در واقع زمانی زردآلو به رشد مطلوب می‌رسد که عناصر اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم کامل در اختیارش قرار گیرد.

در واقع می‌توان گفت بهترین کود برای درخت زردآلو کودهای شیمیایی محلول در آب، به ویژه کود ۱۹۶۳ است که عناصر مغذی لازم را در اختیار درخت قرار می‌دهد.

انواع بهترین کود برای زردآلو

انواع بهترین کود برای زردآلو عبارتند از:

  • کمپوست

درخت زردآلو در خاک‌های مرطوب که دارای زهکشی مناسبی است، رشد مطلوبی دارد. با افزایش کمپوست یا مواد آلی مانند کودهای پوسیده دامی به خاک، نیازهای کودی زردآلو برطرف می‌شود. زیرا این مواد باعث بهبود ساختمان خاک و سطح رطوبت آن می‌شوند.

  • مالچ آلی

مالچ ارگانیک نیز برای رشد درخت زردآلو نقش مهمی دارد. با افزودن مالچ به خاک، ریشه‌های درخت خنک می‌شوند و با کاهش میزان تبخیر، رطوبت خاک حفظ می‌شود. این کود در مناطق گرم نتیجه‌ی خوبی دارد. مالچ مواد غذایی را به درخت می‌رساند و به آرامی شروع به تجزیه شدن می‌کند و نیتروژن و مواد آلی را زیر خاک آزاد می‌کند.

کود ۱۹۶۳ برای زردآلو

کود ۱۹۶۳ برای زردآلو به صورت محلول در آب دارای نتایج فوق العاده‌ای است. کود ۱۹۶۳ به صورت نانو تهیه شده است و دارای ۱۹ درصد عنصر اصلی نیتروژن و ۶۳ درصد عنصر اصلی فسفر است.

با استفاده از این کود شگفت انگیز برای زردآلو رشد افزایشی خواهد داشت. هم‌چنین در مقابل آفات و تنش‌های محیطی مقاوم می‌شود. اگر از کود به مقدار صحیح استفاده شود دیگر نیازی به تهیه سایر کودها نیست.

البته لازم به توضیح است که از کود بیش از حد برای درخت زردآلو استفاده نشود زیرا ممکن است درخت تعادل رشد خود را از دست بدهد و ممکن است دچار آفات و بیماری شود.

کود 1963 برای زردآلو

مزایای کود ۱۹۶۳ برای زردآلو

کود ۱۹۶۳ برای زردآلو مزایایی به همراه دارد. عبارتند از:

  • مهم‌ترین مزیت کود ۱۹۶۳ برای زردآلو، رشد بدون محدودیت و افزایشی آن است.
  • به دلیل خاصیت نانو بودن این کود تاثیرات خود را سریع بر روی زردآلو نشان می‌دهد.
  • کود ۱۹۶۳ باعث می‌شود زردآلو در برابر تنش‌های محیطی مانند گرما، سرما، خشکی و … مقاوم شود.
  • عنصر فسفر موجود در کود، باعث رشد بهینه سلول‌های درخت می‌شود. هم‌چنین عناصر مورد نیاز رشد درخت را به راحتی در اختیارش قرار می‌دهد. علاوه بر آن عناصر مغذی موجود در خاک را به درخت انتقال می‌دهد و آن‌را در برابر بیماری و آفات مقاوم می‌کند.
  • عنصر نیتروژن در کود ۱۹۶۳ باعث رشد رویشی درخت و افزایش کیفیت محصول می‌شود.

بنابراین اگر بعد از آزمایش خاک نتایج نشان داد که عناصر مغذی ماکرو و میکرو در آن کم است، می‌توان برای غنی کردن خاک و رشد مطلوب زردآلو، از کود ۱۹۶۳ استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین کود برای درختان مرکبات

کود ۱۹۶۳ برای زردآلو بی‌شک نتایج فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. استفاده از این کود علاوه بر اینکه باعث می‌شود درخت جوان زردآلو رشد افزایشی داشته باشد، آن‌را از هر تنش محیطی و بیماری دور نگاه می‌دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *