جلبک دریایی برای درخت سنجد و عناب

شرایط نگه داری درختان عناب و سنجد، راحت است. این درختان معمولا می توانند در بیشتر جاها پرورش یابند. بعضی وقت‌ها، امکان دارد که افراد این دو درخت را اشتباهی بگیرند. ولی این دو درخت تفاوت‌هایی با هم دارند و به یک صورت نیستند. درختان سنجد و عناب برای رشد نیاز کود و تغذیه مناسبی دارند. لذا بهتر است تا با استفاده از یک کود طبیعی، کمبودهای تغذیه ای آن را رفع نمایید. کود جلبک دریایی برای درختان سنجد و عناب، کود بسیار خوبی است و می تواند نشاط درختان را تضمین نماید.

عناب به شکل درختچه ای با ظاهر زیبا است که بعضا بلندی آن به هشت متر می رسد. این درخت، میوه‌های قرمز رنگ دارد و به درخت زیتون شباهت دارد. ارتفاع درختان سنجد به پنج متر می رسد و میوه‌های این درختان به شکل خشک شده هستند. طبیعت سنجد سرد است و مزه ای بسیار لذیذ و شیرین دارد. استفاده از کود جلبک دریایی میزان باروری درختان سنجد و عناب را تا حد زیادی بالا می برد و اجازه نمی دهد تا شرایط بیرونی به آن‌ها صدمه بزند.

درختان عناب و سنجد هر دو مزیت‌های زیادی دارند که از جمله مهم‌ ترین این مزیت‌ها می‌توان به خاصیت ضد سرطانی، قوی نمودن سیستم ایمنی بدن، خاصیت جوان‌ سازی پوست، برطرف کننده بی‌خوابی، هضم آسان غذا، رفع یبوست، برطرف کردن نفخ، کنترل وزن و غیره اشاره نمود. توجه کنید معمولا عمل کود دادن به این درختان به یک شکل است. ولی کشاورزان بایستی موقع کود دادن به یک‌سری نکته‌ها و اصول اساسی دقت کنند تا دچار زیان نشوند.

روش کود دادن درختان سنجد و عناب با بهره گیری از کود جلبک دریایی

کود جلبک دریایی برای درختان سنجد و عناب را بایستی از فروشگاه‌های معتبر بخرید. همچنین می‌توانید خودتان نیز این کود را آماده کنید. چون برای کود دادن درختان عناب و سنجد، لازم است تا کود با کیفیت خوب آماده کنید. کود جلبک دریایی را می توان در دو نوع پودری و مایع آماده سازی کرد. چنانچه خودتان قصد آماده سازی این کود مغذی را دارید، بایستی به دریاچه‌ها و دریاها بروید تا بتوانید به سادگی جلبک‌های دریایی را جمع کنید. پس از جمع آوری جلبک‌های دریایی، بایستی آن‌ها را به خوبی شست و شو دهید تا هیچ گونه مواد اضافی مانند نمک‌ها بر روی آن‌ها از بین برود. بعد از اینکه جلبک‌ها را به طور کاما تمیز کردید آن‌ها را خشک کنید. سپس آن‌ها را آسیاب کنید تا به شکل پودر یکنواختی در آیند.

در انتهای این کار، کود جلبک دریایی پودری به دست می آید. ولی جهت آماده کردن نوع مایع آن بایستی مقداری آب به کود جلبک دریایی اضافه کنید و فرصت دهید به همان صورت تا چند هفته باقی بماند. درختان سنجد و عناب در حقیقت از نوع درختان مقاومی هستند که در مقابل شرایط بیرونی سخت، پایداری خوبی دارند و خیلی به کود نیازی ندارند.

البته چنانچه احساس کردید که درختان‌ سنجد و عناب دچار کمبود تغذیه شدند، بهتر است فورا عمل کود دادن را انجام دهید و آن‌ها را تقویت کنید. چون بی‌توجهی به کبود تغذیه در این درختان سبب می‌شود تا برگ‌های درختان زرد شود و دیگر باروری عالی نداشته باشید.

بهره گیری از کود جلبک دریایی جهت درختان سنجد و عناب، بسیار ساده است. بنابراین می‌توانید این کار را به اشکال گوناگونی انجام دهید. یکی از روش‌هایی که بیشتر کشاورزان از آن استفاده می‌کنند، روش محلول پاشی است. در روش محلول پاشی، بایستی کود جلبک دریایی را به‌ شکل مایع آماده کنید و سپس کمی آب به آن اضافه کنید تا به غلظت کافی برسید. بعد از انجام این کار، بایستی کود حاصله را درون یک آب‌پاش بریزید و با  دقت به بخش‌های  گوناگون درختان بپاشانید تا مواد معدنی مغذی و مفید، جذب برگ‌ها و سایر بخش‌های درختان شود.

روش چال کود نیز از روش‌هایی است که می‌توانید برای کود دادن درختان عناب و سنجد از آن بهره بگیرید. در روش چال کود بایستی پای درختان‌ عناب و سنجد را با فواصل معین از یکدیگر، گودال‌هایی حفر کنید و بعد‌ از ایجاد این گودال‌ها، کود جلبک دریایی پودر شده را درون گودال بریزید. البته توجه داشته باشید که کودتان  در تماس مستقیم با ریشه درختان نباشد.چون این کار سبب می‌شود تا به سلامت درختان صدمه جدی وارد آید.

از دیگر روش‌هایی که می‌توانید از آن استفاده کنید، روش آبیاری یا مستقیم است. در روش آبیاری بایستی کود جلبک دریایی را موقع آبیاری، به پای درخت بریزید تا به خوبی جذب ریشه درختان شود. توجه کنید که بایستی از میزان غلظت کودتان مطمئن شوید. چون اگر غلظت کود جلبک دریایی به میزان کافی نباشد، امکان دارد که ریشه گیاه بسوزد و نابود شود.

جلبک دریایی برای درخت سنجد و عناب

زمان کود دادن درختان سنجد و عناب

کود دادن درختان سنجد و عناب را بایستی در مواقع مناسب سال انجام دهید. چون مصرف در اندازه‌های نامناسب این کود، می‌تواند به سلامت گیاه صدمه بزند. معمولا کود جلبک دریایی جهت درختان سنجد و عناب را بایستی در میانه‌های پاییز تا ابتدای بهار مصرف کنید. کار کود دادن در این زمان‌ها کمک می‌کند تا باروری درختان تا  مقدار قابل قبولی زیاد شود و درختان نیز در مقابل کمبود آب، شوری خاک، آفت‌ها، حشرات، بیماری‌ها دچار صدمات نشوند.

مزیت‌های کود دادن درختان عناب و سنجد با بهره گیری از کود جلبک دریایی

  • بالا بردن گل‌دهی درختان
  • تولید میوه‌های بیشتر
  • بالا بردن حجم ریشه
  • از بین برنده کلیه آفات و بیماری‌ها
  • اصلاح کیفیت خاک
  • رفع کننده کننده شوری خاک
  • تامین کننده املاح و مواد مورد نیاز درختان
  • بالا بردن وزن محصولات
  • از بین برنده علف‌های هرز
  • بالا بردن نشاط درختان
  • از بین برنده مواد شیمیایی در خاک
  • تولید میوه‌های خوش طعم
  • بالا بردن رطوبت موجود در خاک

سخن آخر

درختان سنجد و عناب، در قیاس با دیگر درختان با سرعت بیشتری رشد می کنند و طول عمر بیشتری نیز دارند. ولی بایستی هر چند وقت یک‌بار، عمل کود دادن را انجام دهید تا مواد معدنی لازم و مورد نیاز به آن‌ها برسد. توجه داشته باشید که کود جلبک دریایی جهت درختان سنجد و عناب را نباید بیشتر از حد لازم و بدون دانش استفاده کنید. چون این کود چنانچه به شکل استاندارد و مناسب استفاده نشود، نتیجه خوبی ندارد و حتی امکان دارد که به سلامت درختان نیز صدمه برساند. لذا پیشنهاد می‌کنیم قبل از انجام کار کود دادن، حتما آزمایش‌های خاک رابه درستی انجام دهید تا بتوانید بهتر به رفع کمبودهای تغذیه ای درختان و خاک باغتان بپردازید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *