چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

اگر بخواهیم بدانیم چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟ باید گفت اکثر متخصصان در زمینه کشاورزی معتقدند که انگور گیاه امیدوار کننده‌ای نیست. این درخت خود را با محیطی که در آن کاشته می‌شود سازگار می‌کند و با توجه به منابع خاکی محصولات خوشمزه‌ای را به صاحبش عرضه می‌کند. به یاد داشته باشید که اگر خاک بیش از حد غنی باشد، درخت این منابع را به جای باردهی صرف رشد طولانی و برگی خود می‌کند. چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

اگر همچنان به دنبال تمهیدات خاصی برای کاشت انگور هستید و می‌خواهید بدانید که چگونه درخت انگور را بارور کنید، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید. اگر درختان شما قبلا کاشته شده‌اند، می‌توانید از با ما همراه باشید. چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

آماده‌سازی زمین قبل از کاشت درخت انگور

یکی از کارهایی که می‌تواند نتیجه مستقیمی در باردهی انگورهای شما داشته باشد، آماده‌سازی زمین و خاک برای کاشت درختان مو است. به نظر شما کدام نوع کود برای انگور مناسب است؟  چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

برای اینکه بدانید از چه منابع خاکی می‌خواهید درخت انگور را در آن بکارید، می‌توانید کمی از خاک را به آزمایشگاه منطقه خود بفرستید. حتی ممکن است بتوانید از کیت‌های تشخیص کیفیت خاک در خانه استفاده کنید. زمانی که نتیجه کیفیت خاک به دست شما رسید می‌توانید به سبک زیر عمل کنید. چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

تنظیم pH خاک برای پربار کردن درخت انگور

شاید برای شما سوال پیش بیاید که چگونه با تنظیم PH خاک درخت انگور را بارور کنیم؟ لازم است بدانید که PH مناسب خاک برای انگور در محدوده ۵.۵ تا ۷ خواهد بود. اگر خاک باغ یا باغچه شما خیلی اسیدی است (PH آن کم‌تر از مقدار ذکر شده است) می‌توانید دولومیت اضافه کنید و آن را به درستی شخم بزنید تا در تمام زمین پخش شود. اگر خاک باغ یا باغ خیلی قلیایی است (PH آن بیش‌تر از محدوده تعیین شده است) می‌توانید برای تنظیم آن طبق دستور گوگرد اضافه کنید و دوباره شخم بزنید. چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

بیشتر بخوانید: علت زرد شدن برگ سانسوریا

تنظیم منیزیم خاک برای پربار کردن درخت انگور

اگر نتایج آزمایش خاک نشان دهد که PH برای کاشت انگور مناسب است، اما خاک منیزیم کافی برای رفع نیاز درخت را ندارد، می‌توانید نمک اپسوم (سولفات منیزیم) را به خاک اضافه کنید. نمک اپسوم دارای pH خنثی است و شما با خیال راحت N به خاک اضافه کنید. علاوه بر این ترکیبات سمی در آن وجود ندارد و به راحتی تهیه می‌شود. این روش روش دیگری است که می‌تواند پاسخگوی این سوال باشد که چگونه درخت انگور را بارور کنیم.

تنظیم فسفر برای پربار کردن درخت انگور

بهترین کود برای رشد سریع انگور؛ می‌تواند فسفر باشد. وقتی نتیجه آزمایش خاک را گرفتید و متوجه کمبود فسفر در خاک شدید، راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید این کمبود فسفر را جبران کنید. می‌توانید از فسفات تریپل (۰-۴۵-۰) به میزان ۰.۲۵ کیلوگرم یا سوپر فسفات (۰-۲۰-۰) به میزان ۰.۱۰ کیلوگرم یا پودر استخوان به میزان ۱ کیلوگرم در ۹ متر مربع استفاده کنید. علاوه بر این، پودر استخوان می‌تواند منبع خوبی از پتاسیم باشد که تاک برای میوه‌های بیش‌تر به آن نیاز دارد. چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

آماده‌سازی کلی خاک برای پربار کردن درخت انگور

همانطور که گفته شد انگور در زمان کاشت نسبت به خاک خیلی سخت نیست و به سرعت با محل کاشت سازگار می‌شود. به طور کلی خاکی که دارای زهکشی مناسب و غنی از مواد آلی باشد برای درخت انگور مناسب است. انگورها در خاک‌هایی که دائما خیس هستند به خوبی رشد نمی‌کنند و حتی ممکن است ریشه آن‌ها پوسیده شود. آماده سازی خاک نیز می‌تواند به عنوان یک کود مناسب برای درخت انگور عمل کند. چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

زمان مناسب تغذیه برای پربار کردن درخت انگور

برای اینکه بدانید چگونه انگور را بارور کنید، باید بدانید چه زمانی به درخت غذا بدهید. از آنجایی که انگور دارای ریشه‌های قوی و در حال رشد است، به تغذیه اضافی کمی نیاز دارد. اگر قبل از کاشت انگور، خاک را به درستی تقویت کرده باشید، درخت انگور تا دو سال پس از کاشت نیازی به کوددهی نخواهد داشت.

چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

یکی از نمونه‌های عالی کود برای افزایش عملکرد انگور، کود NPK (10-10-10) است. این کود از ترکیب نیتروژن، فسفر و پتاسیم تهیه می‌شود. برای استفاده از این کود به مقدار درج شده روی بسته کود NPK آن را با آب مخلوط کرده و در سال دوم به فاصله یک متری از ساقه اصلی روی خاک بریزید. در سال بعد در فاصله ۲.۵ متری از ساقه‌های اصلی کوددهی کنید. در سال سوم، یک لایه کمپوست تمام چیزی است که درخت انگور شما به آن نیاز دارند. چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

به یاد داشته باشید که لقاح اولیه زمان خاص خود را دارد. مناسب‌ترین زمان برای لقاح در فصل بهار و دقیقاً زمانی که جوانه‌ها ظاهر می‌شوند است. اگر کوددهی را در این زمان به تعویق بیندازید، ممکن است درخت رشد طولانی و ساقه بالایی داشته باشد که آسیب‌پذیری درخت را در زمستان افزایش می‌دهد. بنابراین، تاکنون یاد گرفته‌ایم که چگونه انگور را بارور کنیم و همچنین زمان مناسب برای کوددهی چه زمانی است. حال به سراغ روش کوددهی می‌رویم. چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

مطالعه بیشتر از منبع خارجی کود مناسب برای درخت انگور 

بهترین کود برای پربار کردن درخت انگور چیست؟

تا اینجا با کودهایی که قبل از کاشت استفاده می‌شود و کودهایی که برای رشد درخت در سال دوم حیاتی هستند آشنا شده اید.  به یاد داشته باشید که درخت انگور عموماً تمایل به افزایش طول دارد، بنابراین اگر فرصت پیدا کند، از منابعی که به دست آورده است برای رشد طولی خود استفاده خواهد کرد. یکی از کودهایی که در صورت کاهش منابع درخت باعث رشد طولانی مدت آن در خاک می‌شود روی است. اگر هنوز کود مناسب برای انگور را پیدا نکرده اید، ادامه مطلب را بخوانید. چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

کود کمپوستی

این کودها بدون داشتن مواد شیمیایی و به عنوان یک کود طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کود شامل ترکیبات از مواد آلی مانند: کود حیوانی، پسماندهای گیاهی و موادی دیگر مانند: آب، خاک و هوا هستند. کود کمپوست می‌تواند میزان عملکرد گیاه را افزایش داده، رشد درخت را بیشتر کرده و کاهش بیماری‌ها را به دنبال داشته باشد. از جمله کودهای کمپوستی می‌توان به کود حیوانی اشاره کرد. این کود باعث حفظ رطوبت خاک شده، میزان نیاز درخت به کود شیمیایی را کاهش داده، میزان تولید باکتری‌ها و قارچ‌های مفید خاک را افزایش داده و تولید گاز متان و کربن را نیز کاهش خواهد داد. چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

کود آلی

کودهای آلی نیز به کودهایی گفته می‌شود که از کودهای حیوانی، کود ماهی، کود پرندگان، کود استخوان، کودهای دریایی و مواد طبیعی دیگر باشد که جهت افزایش تقویت و رشد درخت انگور مورد استفاده قرار می‌گیرد. کود آلی می‌تواند باعث افزایش محصول انگور شده و درخت را در برابر آفات و بیماری‌ها محافظت نماید. از این کود می‌توانید برای هر مرحله از رشد درخت انگور مطابق با نیاز آن استفاده نمایید.

کود نیتروژنی

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه درخت انگور را پربار کنید؟ استفاده از کود نیتروژن می‌تواند جواب این سوال شما باشد. این کود با داشتن موادی مانند: نیترات و آمونیوم می‌تواند جهت تقویت ریشه و افزایش حجم درخت انگور مورد استفاده قرار گیرد. این کود حاوی نیتروژن بالایی بوده که به عنوان غذای اصلی مورد استفاده انگور قرار می‌گیرد که باعث ایجاد پروتئین‌ها در انگور خواهد شد. چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

زمانی که درخت انگور در مرحله رشد سریع خودش قرار دارد می‌توانید از کود نیتروژن در این زمان استفاده کنید. به طور مثال کود آمینو اسید شوک که دارای نیتروژن است در این زمان مناسب باشد.

کود فسفری

از انواع کودهای معدنی شناخته شده برای درخت انگور که تاثیر فراوانی بر رشد و رویش آن دارد می‌توان به کود فسفر اشاره کرد. این کود می‌تواند جهت تقویت ریشه درخت انگور مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری بر آن داشته باشد.  فسفر در ساخت فتوسنتز گیاه نقش بسیار مهمی داشته، باعث جذب مواد غذایی توسط ریشه می‌شود، همچنین به تثبیت نیتروژن خاک کمک کرده، باعث انتقال ژن‌ها از یک نسل به نسل دیگر خواهد شد و افزایش شاخه و استحکام ساقه انگور را به دنبال دارد. چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

کود پتاسیم

از جمله کودهای معدنی دیگر که مورد استفاده درخت انگور بوده و باعث افزایش میزان محصول و تقویت آن می‌شود پتاسیم است. پتاسیم باعث افزایش مقاومت ریشه، جذب مواد مغذی از خاک می‌شود و در کیفیت و طعم محصول برداشتی نقش بسیار مهمی دارد. این عنصر در کنار نیتروژن و فسفر سه عامل اصلی در رشد درخت انگور است.

پتاسیم در تقویت ساخت ساختار سلولی انگور نقش بسیار مهمی دارد. از جمله کودهایی که دارای پتاسیم بالا می‌توان به کود NPK شوک و یا کود پتاسیم بالای شوک اشاره کرد. چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

کودهای مایع

از جمله کودهای دیگری که در پرورش درخت انگور می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد کود مایع است. این کود ترکیبی از کودهای شیمیایی و کودهای آلی است که به صورت مایع برای تقویت درخت انگور موجود است. از بهترین کودهای مایع موجود در بازار می‌توان به کود شوک ۱۰ ایکس اشاره کرد. که با داشتن خواص بی‌نظیر و درصد خلوص بالای خود نه تنها تمامی عناصر مورد نیاز درخت انگور را به آن تزریق می‌کند، بلکه به دلیل قابلیت انحلال پذیری بالا و غلظت بالای خود می‌تواند طیف وسیعی از درختان انگور را کود دهی کرده و از لحاظ اقتصادی نیز برای کشاورز بسیار مقرون به صرفه باشد.

داربست را برای پربارکردن درخت انگور فراموش نکنید

انگور از پر ارزش‌ترین محصولات باغیست که می‌تواند بهره اقتصادی بالایی برای کشاورزان داشته باشد. اما برای اینکه شما محصولی پربارتر و سالم‌تر داشته و کمترین آسیب را به تنه درخت وارد نمایید، استفاده از داربست امری ضروری است. از آنجا که انگور گیاهی رونده است و به دلیل نازک بودن ساقه های آن توانایی نگه داشتن تمامی میوه‌ها را بر خود ندارد در نتیجه برای بهره‌وری بالاتر و برداشت محصولی بیشتر باید از داربست استفاده نمایید، زیرا باعث می‌شود شاخه‌ها به صورت یکنواخت بر روی داربست گسترده شده، گردش هوا به خوبی انجام شود، گیاه به صورت کامل در معرض نور خورشید قرار بگیرد و کمترین آسیب در زمستان به گیاه وارد شود. چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

در هنگام استفاده از داربست به چندین نکته توجه نمایید

ارتفاع داربست بسته به مکان نگهداری انگور متفاوت است. مثلا در حیاط خانه می‌توانید از داربستی به ارتفاع ۸۰ سانتی متر تا ۱ متر استفاده کنید که برای هرس کردن و چیدن انگور ارتفاع مناسبی است.

برای افزایش باردهی درخت هرگز انتهای ساقه را به داربست نبندید. هنگامی که گیاه ۳۰ سانتی‌متر از پایین ساقه بالا آمد آن قسمت را به داربست ببندید تا باعث عدم رشد گیاه نشوید.

هنگامی که رشد شاخه به بالای داربست رسید آن را به سمت چپ یا راست ببندید تا رشد شاخه ها به سمت افقی بوده و شاخه بعدی را در سمت مخالف ببندید، تا حالتی T مانند پیدا نماید.

در زمستان شاخه‌های رشد کرده در تابستان را هرس نمایید. به طور کلی معمولاً تا ۹۰ درصد شاخه‌هایی که به صورت افقی رشد کرده‌اند را باید هرس کنید و نگران نباشید زیرا درخت انگور قدرتمند بوده و دوباره رشد خواهد کرد. این امر باعث محصول بیشتر در فصل جدید باردهی خواهد شد.

حواستان به نور خورشید باشد ساقه‌ها را طوری قرار دهید که همواره در معرض نور خورشید قرار بگیرند.

آبیاری چگونه باعث پر با شدن درخت انگور می‌شود؟

کاشتن درخت و بهره‌وری مناسب از آن می‌تواند بسیار لذت بخش بوده و از لحاظ اقتصادی نیز بهره بالایی برای کشاورزان داشته باشد. یکی از درختانی که می‌تواند میوه فراوانی تولید کرده و از یاقوت‌های بهشتی آن استفاده فراوانی کرد، درخت انگور است. اما برای داشتن انگوری با کیفیت و بازار پسند عوامل مختلف مورد نیاز است. چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

یکی از این عوامل آبیاری صحیح در درخت انگور است. خاک مناسب درخت انگور با داشتن ph ، ۵ونیم تا ۷ ، باید زهکشی مناسبی داشته باشد، تا خاک همیشه مرطوب بماند. البته خیس بودن همیشگی خاک باعث پوسیده شدن ریشه آن می‌شود.

آبیاری صحیح درخت انگور به این صورت است که، در سال اول کاشت درخت انگور هر روز آن را آبیاری نکنیم. ساقه‌های جوان دوست دارند آبیاری عمیق با دفعات کمتری داشته باشند تا آبیاری سطحی و به دفعات فراوان.

هنگامی که درخت شروع به میوه دادن می‌کند احتیاج درخت به آب نیز افزایش پیدا خواهد کرد‌. اگر می‌خواهید خوشه‌های انگورتان سالم بمانند، داشتن رطوبت کافی برای درخت امری ضروریست اما این بدان معنی نیست که خاک را آنقدر مرطوب نمایید که ریشه‌ها پوسیده شوند. چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

جمع‌بندی نهایی کود مناسب برای درخت انگور:

چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

انگور میوه‌ای پرخاصیت بوده که می‌تواند بهره اقتصادی خوبی برای کشاورز داشته باشد. بسیاری از متخصصان بر این باورند که این درخت گیاه پرتوقعی نیست و می‌تواند با محیط خود را سازگار نماید. اما لازم است که با کوددهی صحیح از حداکثر توان این درخت استفاده نماییم. چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

آماده سازی زمین برای کاشت درخت انگور از مراحلی است که نقش مستقیمی در باردهی میزان انگور برداشتی دارد. PH مناسب برای کاشت درخت انگور بین ۵/۵ تا ۷ می‌باشد.

به طور کلی انگور برای رشد و پربار شدن به مواد مغذی چون: نیتروژن، فسفر، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، گوگرد، بور، آهن، منگنز، مس، روی و مولیبدن احتیاج دارد که شما می‌توانید با استفاده از کود مناسب تمامی این مواد را به گیاه عرضه نمایید. چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

اگر خاک شما خوب است در سال اول، انگور نیاز به کوددهی ندارد. اما در سال‌های دوم و سال‌های بعدی کاشت می‌توانید پایه گیاه را با کود اسید هیومیک ۹۵ درصد شوک کوددهی نمایید. همچنین یک ماه پس از استفاده از این کود با کود ۱۰ ایکس شوک گیاه را آبیاری نمایید. چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

به صورت کلی انگور نیاز به کود دهی شدید ندارد. در اوایل بهار استفاده از کمپوست یا کود کهنه می‌تواند برای گیاه مفید باشد. کودهایی که فسفات بالایی دارند برای درختان انگور می‌توانند بسیار مفید باشند. برای استفاده از کود فسفات می‌توانید حدود ۲ الی ۳ قاشق از این کود را با مقدار ۳ لیتر آب مخلوط کرده و در زمان آبیاری پای درخت بریزید. چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

از کودهای دیگری که می‌توانید برای درخت انگور استفاده کنید استفاده از کود هیومیک اسید شوک است که میزان میوه درخت را افزایش می‌دهد. زیرا مواد مغذی بسیاری دارد که برای درخت انگور مناسب است. همچنین هیومیک اسید آفات را از بین می‌برد. سعی کنید از این کود در هنگام شب استفاده کنید تا کامل جذب خاک گیاه شود.

چنانچه بتوانید نیازهای اولیه درخت انگور را فراهم کرده و کوددهی مناسب داشته باشید، می‌توانید این درخت را تا سالیان سال زنده و سالم نگه داشته از خواص بی‌نظیر محصول آن استفاده نمایید.

با داشتن بهترین کود برای پربار کردن درخت انگور، باید زمان مناسب مصرف آن را نیز بدانید. برای تهیه کود ۰.۰۵ کیلوگرم را با ۴ لیتر آب مخلوط کرده و روی شاخه و برگ درخت انگور اسپری کنید. به علاوه اگر درخت را در زمان مناسب (اوایل زمستان) هرس کرده باشید، می‌توانید این محلول را در محل هرس نیز اعمال کنید.  البته بهتر است دستورالعمل استفاده از محلول روی که روی بسته‌بندی نوشته شده را مطالعه کنید. چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

بیشتر بخوانید: کود مناسب برای افزایش تناژ گندم

چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟: اگر بخواهیم میوه‌دهی تاک را یاد بگیریم باید به وضعیت برگ و ساقه تاک توجه کنیم. به عنوان مثال اگر در تابستان برگ‌های درختان کرک‌دار زرد و سوخته به نظر می‌رسند به دلیل کمبود پتاسیم در خاک است. دقیقا زمانی که درخت در حال تولید انگور است می‌توانید از کود پتاسیم استفاده کنید. اگر کمبود پتاسیم در خاک جزئی باشد می‌توانید از ۱.۵ کیلوگرم کود پتاسیم استفاده کنید. چگونه درخت انگور را پربار کنیم؟

۴ دیدگاه

    • سلام
      کود های دامی احتمال ورود آفات و بیماری ها و تخم علف های هرز به باغ رو زیاد میکنه
      بهتره به جای کود های دامی از هیومیک اسید جنریت یا شوک استفاده کنید
      البته اگر کود دامی کاملا پوسیده بشه و گند زدایی شده باشه مفید هست اما به این صورت خیلی کم پیدا میشه

    • سلام
      ببینید کود های دامی احتمال انتقال علف هرز آفات مثل کرم ریشه خوار و کرم خراط و خیلی انواع دیگه آفات و همینطور بیماری ها خصوصا بیماری های قارچی را دارند به این دلیل که به خوبی گند زدایی و پوسیده نشدن به جای این مواد می تونید از هیومیک اسید جنریت یا شوک استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *