نحوه مصرف هیومیک اسید

به طور میانگین، مقدار مواد آلی موجود در خاک‌ها جهت رشد گیاهان در حدود ۴ الی ۶ درصد است. از مهم ترین مواد آلی که می توان برای تقویت خاک‌ها ازان استفاده کرد ماده اسید هیومیک است. نحوه مصرف هیومیک اسید.

فرایند تولید اسید هیومیک به این شکل است که در پروسه تجزیه شدن گیاهان و تاثیر پذیری از گرما، در زمانی کمتر از یک سال، هوموس تولید می شود. چنانچه مراحل تجزیه گیاهان از عوامل محیطی تاثیر پدیرد، مایع قهوه ای رنگ که شامل گروه‌های کربوکسیل و فنلو بنزوئیک حاصل می شود. این مایع با نام اسید هیومیک شناخته می شود.

اسید هیومیک دارای ترکیبات بسیار مفید و مغذی برای رشد و نمو گیاهان است که در طول مدت رشد سبب زایش و تکثیر آن‌ها می شود. در ادامه نحوه مصرف هیومیک اسید را با هم بررسی می‌کنیم.

خاک‌های ایران به دلیل آن که  بیشتر در نواحی گرم و خشک هست، بیشتر قلیایی است.‌ همچنین میزان شوری بالای خاک‌ها بیشتر به دلیل ترکیبات آلی فقیر است. بنابراین نیاز به استفاده از اسید هیومیک برای تقویت خاک‌ها ضروری به نظر می رسد.

کودهای شیمیایی پایداری کمی دارند و به شیوه‌های مختلف از جمله تبخیر، تجزیه، تصعید، آبشویی و تثبیت از بین می روند و دیگر نمی توانند گیاه را تغذیه کنند. ولی اسید هیومیک دارای دوام و ماندگاری بسیار بالایی است و فقط میزان بسیار زیاد نمک‌های حل شده در آب مانند نمک NaCl، می تواند اسید هیومیک را به شکل موقت یا همیشگی نابود کند.

 

نحوه مصرف هیومیک اسید

 

نحوه مصرف هیومیک اسید

چنانچه به میزان مناسبی از اسید هیومیک به خاک خورانده شود، احتمالا در فصل بعد نیازی به استفاده مجدد آن نیست. روش استفاده از این کود بسیار متفاوت است. این کود به روش‌های محلول پاشی، همراه با آب مناسب آب دهی گیاهان، آغشته کردن با بذرها، آغشتن با ریشه گیاهان و نشا کاربرد دارد.

نحوه مصرف هیومیک اسید: بهترین زمان استفاده از اسید هیومیک، در ابتدای فصول کشت و زمانی که ریشه‌ها شروع به زایش می کنند. ترکیبات اسید هیومیک دارای PH  اسیدی ۵ تا ۸ هستند. بنابراین با توجه به قلیایی بودن خاک‌های ایران، استفاه از این ماده حتما لازم و ضروری است. استفاده از اسید هیومیک دارای مزیت‌های زیادی است که به مهم ترین آن‌ها در زیر اشاره می کنیم.

 

نحوه مصرف هیومیک اسید

 

اثرات اسید هیومیک جهت جلوگیری از سرما زدگی گیاهان

اسیدت هیومیک از راه تولید گرما، زیاد کردن رطوبت و همچنین زیاد کردن فعل و انفعالات داخل سلولی از یک سمت و از سوی دیگر به علت دارا بودن رنگ تیره، سبب افزایش جذب انرژی خورشید می شود. بنابراین به گرم نگاه داشتن محیط  دور ریشه کمک شایانی می کند که با گردش شیره داخل آوند گیاهان تا نوک شاخه انتقال می یابد و سبب می شود که مقاومت گیاهان در مقابل سرما زدگی افزایش یابد. نحوه مصرف هیومیک اسید

بیشتر بخوانید: کود جلبک دریایی برای زرشک

اثرات اسید هیومیک در جذب بهتر عنصرهای کم مصرف و  افزایش کیفیت محصول

اسید هیومیک با اثری که بر افزایش پروسه جذب می گذارد سبب افزایش تولید قند، پروتئین و ویتامین در گیاهان می شود. به علاوه، سبب بهبود عملکرد و فروش بهتر محصول می شود. زیرا افزایش تولید محصولات را هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ کمیت تضمین می کند.

اسید هیومیک دیواره سلولی را تقویت می کند. بنابراین خساراتی که ممکن بود تا قارچ‌ها به محصولات وارد آورند را بسیار کم می کند، در نتیجه باعث افزایش انبارداری می شود. شما می توانید برای آن که دانش بیشتری در مورد نحوه مصرف هیومیک اسید از کارشناسان ما کمک بگیرید. نحوه مصرف هیومیک اسید

نحوه مصرف هیومیک اسید

نقش اسید هیومیک در آزاد کردن مواد معدنی

اسید هیومیک نوعی کلاتور طبیعی به حساب می آید. این ماده به دلیل آن که PH اسیدی دارد به طور مستقیم و غیر مستقیم باعث آزاد سازی و برداشت بیشتر عنصرها از راه پیوند با مواد معدنی می شود. بنابراین باعث افزایش جذب می شود. در نتیجه از رسوب مواد معدنی در خاک ممانعت می کند. در این پروسه، تبادل کاتیونی اسید هیومیک و بعضی از ترکیبات داخلی مانند اسید فولیک ضمن اینکه نقش کلاتوری را به خوبی بازی می کنند، همانند کلاتورهای مصنوعی، هیچ گونه خطری برای محیط زیست ندارند.

نحوه مصرف هیومیک اسید

اسید هیومیک اصلاح کننده ساختمان فیزیکی خاک

از آن جاکه خاک بافت رسی دارد و چسبندگی ذرات خاک بالا است ، لذا مشکل اساسی در جذب وجود دارد. پلیمرهای هیومیک اسید سبب چسبندگی مواد معدنی در خاک می شوند و در نتیجه میکرو گرانول در خاک تولید می کنند. از ترکیبات این میکرو گرانول‌ها، میکرو گرانول‌های درشت تر تشکیل می شود. این میکرو گرانول‌های بزرگتر، سبب ایجاد فضاهای خالی میان ذرات خاک می شوند.

نحوه مصرف هیومیک اسید

فضاهای خالی به وجود آمده نفوذ پذیری خاک را زیاد می کنند و سبب می شوند تا فعالیت میکروارگانیسم‌های مفید در خاک زیاد شود. در نتیجه با رقابتی که ایجاد می کنند، فضا را جهت میکرو ارگانیسم‌های بیماری زا، نامطلوب می کنند و هم با آنتی بیوتیک‌ها و آلکالوییدهای تولید شده، باعث نابودی آن‌ها می شوند. همچنین همه فضله‌های تولید شده ناشی از جانوران و گیاهان که در گذشته دفع می شد در این روش استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: کود شوک ۱۰X

نحوه مصرف هیومیک اسید

اسید هیومیک تحریک کننده ریشه زایی و ایجاد تعادل در جذب عناصر

اسید هیومیک به ریشه زایی در گیاهان معروف است. به طور کلی نحوه مصرف هیومیک اسید در باغ ها، زمانیکه موقع کاشتن نهال با خاک ترکیب می شود و با تولیدات بیشتر اسیدهای نوکلئیک و اسیدهای آمینه سبب افزایش تکثیر سلولی در گیاهان می شود. اسید هیومیک با نگهداری رطوبت از راه پیوند با عنصرهای کم مصرف خاک و در نتیجه کنترل دمای دور ریشه از یک طرف و با افزایش سوخت و سازو نفوذ پذیری دیواره‌های سلول‌های گیاه از طرف دیگر، پروسه جذب را در ریشه افزایش می دهد.

از سوی دیگر با ایجاد پیوند با مولکول‌های آب، تبخیر و تعریق گیاه را بالا می برد و سبب افزایش مقاومت گیاهان در برابر خشکی می شود. اسید هیومیک می تواند در میزان جذب عنصرها توازن برقرار کند. از گذشته، یکی از عمده مشکلات کشاورزان نبود توازن عناصر خاک و در نتیجه میزان جدب یا عدم جذب مواد دیگر بوده است. به طور مثال افزایش کلسیم سبب کمبود مس در خاک می شود. با استفاده از اسید هیومیک می توان از کودهای شیمیایی فسفات دار و نیتروژن دار کمتری استفاده کرد و سبب احیای تعادل در خاک‌هایی شد که در گذشته جهت کوددهی مناسب نبودند.

چگونه از اسید هیومیک استفاده کنیم؟

هیومیک اسید به دو صورت در بازار وجود دارد:

پودری: بهترین و مرغوب ترین و خالص ترین و ارگانیک و طبیعی ترین هیومیک اسید پودری در بازار هیومیک اسید پودری جنریت است. این محصول در دو وزن و اندازه ۱کیلوگرمی و ۲۵۰ گرمی وجود دارد، و شما می توانید به صورت مستقیم و از وارد کنند این محصول را با تماس با ما خریداری کنید. نحوه مصرف هیومیک اسید

مایع: بهترین هیومیک اسید های مایع موجود در بازار را می توان سه برند:

جنریت

شوک

بمب

را نام برد.

نحوه مصرف هیومیک اسید

این سه برند بهترین و خالص ترین و موثر ترین برندهای هیومیک اسید مایع موجود در بازار هستند.

مزیت هیومیک اسید پودری جنریت خلوص بالا و قیمت به صرفه تر در مقایسه با هیومیک های مایع است. اما باید ابتدا این پودر را که البته بسیار آسان و به راحتی در آب حل می شود، در آب حل کرده و پس از محلول کردن و رقیق کردن آن را استفاده کنید. نحوه مصرف هیومیک اسید

مزیت هیومیک های مایع نیز استفاده آسان و حل شدن آنها و عدم نیاز به انجام فرایند محلول کردن آن است.

همانطور که در بالا اشاره شد، هیومیک اسید یک ماده اصلاح کننده خاک است و تاثیر اصلی و مهم آن با استفاده از آن در خاک نمایان می شود. در نتیجه بهترین روش استفاده از هیومیک اسید شوک، استفاده از آن به صورت آبیاری است تا به این وسیله هیومیک اسید وارد خاک شود و تاثیر خود را به بهترین شکل در مزرعه و باغ شما بگذارد.

البته هیومیک اسید قابل محلول پاشی نیز هست و شما می توانید این ماده را به صورت محلول پاشی نیز مصرف کنید و این مساله که هیومیک اسید دارای یک سری اسیدهای آلی قابل جذب برای گیاهان نیز هست درست است. برخی از این  اسیدهای آلی نیز از طرف برگ و گیاه قابل جذب نیز هستند و در بهبود رشد گیاهان بسیار موثر است.

اما بیشترین میزان عملکرد و بهترین شکل عملکرد هیومیک اسید را میتوان با آبیاری هیومیک اسید به دست آورد. در واقع آبیاری هیومیک اسید می تواند ۱۰۰٪ مزایا و عملکرد خود را بروز دهد.

برای استفاده از هیومیک اسید ابتدا باید آن را رقیق کرده یا در آب حل نمایید و البته باید به میزان مصرف آن دقت کرد. نحوه مصرف هیومیک اسید

میزان مصرف هیومیک اسید شوک یا جنریت یا بمب در شکل مایع به دلیل خلوص و غلظت بالا تنها مقدار بیست لیتر در هر هکتار زمین زراعی یا باغی است. شما باید این بیست لیتر را در بشکه شیردار یا مخزن آب یا استخر آبیاری خود ریخته و آبیاری را آغاز کنید.

اگر از بشکه شیر دار استفاده می کنید باید شیر آب بشکه را در حدی باز نمایید که به شکل متناسب و مساوی به تمام مساحت زمین هیومیک اسید همراه با آبیاری برسد.

البته در زمین هایی که از سیستم آبیاری بارانی استفاده می کنند می توانند هیومیک اسید را همراه با آبیاری استفاده کنند. البته دقت داشته باشید تا هیومیک اسید را در ابتدای آبیاری وارد سیستم آبیاری کنید تا در ادامه با آبیاری بیشتر هیومیک به سطح خاک رسیده و به این صورت با یک بار استفاده هم از مزیت محلول پاشی هیومیک اسید استفاده کرده اید و هم آن را آبیاری کرده اید و به خاک نیز رسیده است.

نحوه مصرف هیومیک اسید

برای سفارش و خرید بهترین هیومیک اسید با ما تماس بگیرید:

۰۹۱۲۰۹۶۳۹۷۸

۰۹۳۸۰۳۲۶۷۸۲

نحوه مصرف هیومیک اسید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *